Sociale media in het onderwijs

Op 30/5 organiseerde de HVA Mediatheek een bijeenkomst met als thema: het gebruik van sociale media in het onderwijs. Paulien Wiersma en Pieter Reeve hebben deze bijeenkomst bijgewoond.

Er waren 4 sprekers uitgenodigd.

John van der Pas (Saxion Hogeschool) kreeg studenten actief aan het bloggen, maar wel met de strakke regel dat de blogs maar uit drie alinea’s mochten bestaan.  Introductie-verdiepingsalinea – persoonlijke noot. Bloggen is transparant; op luie studenten moet je snel reageren, de cyclus is kort. Dit vereist een flinke tijdsinvestering van de docent.

Albert Jan van Bloemendaal (HvA opleiding Cultureel en Maatschappelijke Vorming) ging aan de slag met Facebook. Hij geeft het vak  ‘Netwerken en sociale media’, een keuzevak in de propedeuse. Verbluffend hoe hij na het aanmaken van een groep en het uitzenden van een brede opdracht toch weet te sturen. …heel kort van tevoren als ‘lesvoorbereiding’ weer een nieuwe vraag destilleert uit de posts van de studenten.

Paul Disco (docent HvA)vertelt over het gebruik van Twitter -poll in de les. Votebytweet  een handige toepassing. Als evaluatietool ook heel handig wat gelijk gedemonstreerd wordt door onze tweets op zijn verhaal zichtbaar te maken op het scherm. Drempelverlagend voor studenten die niet hardop durven te roepen in de colleges. Het verhoogt de betrokkenheid bij de les. Over LinkedIn zegt hij dat studenten kunnen meeliften op zijn netwerk. Dat hij als docent via LinkedIn lesmateriaal verzamelt en dat je Twitter kunt koppelen aan LinkedIn.

Sumit Mehra (docent HvA) heeft in zijn vorige baan bij de UvA gewerkt met het opzetten van een Wiki op het vakgebied Psychologie. Studenten vinden het leuk en leerzaam om een Wiki te vullen: samenwerkend schrijven en door het openbare karakter werkt het prestatieverhogend. De kwaliteit was goed. De wiki werd goed gebruikt, uiteraard ten tijde van de deadline van de oplevering van de pagina’s, maar ook op de momenten van feedback en … vlak voor de tentamens. Aan het eind van het studiejaar werd de Wiki gewist, hoewel enkele uitstekende pagina’s door mochten naar de ‘Superwiki’

De tweets nalezen kan zie: #HvAML.

Een uitgebreid mooi verslag vinden jullie op http://t.co/tSw3kuO

Pieter en ik concludeerden dat wij het in Utrecht met onze eigen Facebook-pagina en Twitteraccount nog zo gek niet doen, maar veel ervaring in het onderwijs hebben we nog(!) niet. In de presentaties werd weinig ingegaan op de inhoud van de cursus, waarin de sociale media werden gebruikt. Bijvoorbeeld: het is een hele interactieve manier om les te geven met Facebook, maar door korte comments is het moeilijker om een complex antwoord te formuleren op complexe vragen.  Filmpjes posten is één ding, maar daarbij aangeven wat het filmpje toevoegt in het debat over de maatschappelijke waarde van sociale media bijvoorbeeld, is een ander. Iets wat op universitair niveau meer belang  heeft dan op HBO-niveau.

2 reacties to “Sociale media in het onderwijs”

1. Dafne

Dank voor het verslag Paulien!

Wat me opvalt, is dat sociale media hier toch door de docent ingezet worden als middel. Terwijl het bij uitstek bottom-up tools zijn. Moet je idealiter de studenten zelf niet laten kiezen wat ze in willen zetten?

2. Wilma van den Brink

@Paulien
    Dank voor je verslag! Erg mooi en interessant! Ik denk dat je een verschil moet maken tussen het onderwijs bij een UB en die van de faculteit. Als UB heb je 1 hooguit 2 momenten dat je dezelfde groep studenten voor je hebt. De docenten die bij de lezingen aanwezig waren hadden 8 weken lang contact met de studenten en konden zo het onderwijsprogramma mbv sociale media opbouwen.

Als UB of Mediatheek moet je het dus anders organiseren dan de faculteit.

@Dafne
    Dat werd ook vertelt door Albert Jan Bloemendal. Hij had de doelstelling van zijn vak uitgelegd en de studenten zelf het medium laten kiezen en dat werd facebook. Een van de studenten had zelfs de FB pagina aangemaakt.