Charleston#7 Linked Data en het Semantische Web

De openingslezing van de Charleston Conference (om 8 uur in de ochtend!) gaf een inleiding op Linked Data en het Semantische Web. Aangezien daar veel betere samenvattingen van zijn dan ik hier nu kan schrijven beschrijf ik alleen een paar opmerkelijke punten.

Ik heb het verhaal over Linked Data nog nooit zo sterk vanuit het zoeken&vinden perspectief gehoord of gelezen. Lezingen of artikelen over Linked Data gaan vaker over erfgoed. De spreker (Michael Keller, Librarian and Publisher at Stanford University) begon zijn verhaal vanuit de catalogus. Er is zelden een verbinding tussen catalogus en Internet, vice versa. Een student die verder wil zoeken kan in Stanford kiezen uit 1113 databases. Een discoverability tool lost dit maar ten dele op. Met Linked Data is de resultatenlijst in een catalogus of iedere andere database niet langer een eindpunt, maar de start van een zoektocht die veel dieper gaat.

Een probleem: informatie is te gefragmenteerd en wordt beschreven met te weinig precisie. Als voorbeeld gaf Michael Keller de jaguar, een ambigue term. Jaguar kan vanalles zijn, van verschillende types auto’s, vliegtuigen, tanks en ander wapentuig en tenslotte ook nog een dier. Voor een web van data moeten objecten specifieker beschreven worden en moeten relaties tussen objecten beschreven worden en vastgelegd in codes.

Eén van de voorbeelden die hij liet zien deed denken aan de LibGuides die Jeroen eerder op dit blog beschreef. Met behulp van Linked Data kunnen dit soort overzichten “on the fly” worden gemaakt. Ik zal daar in reaktie op het stuk van Jeroen later iets meer over schrijven.