Open access debat woensdag 14 maart 2012

Vanmiddag was er in de Boothzaal van de UB een debat over Open Access. Drs. Anja Smit (directeur Universiteitsbibliotheek, UU), prof. dr. Joris van Eijnatten (Cultuurgeschiedenis, UU en ontvanger van een NWO-beurs voor het opstarten van International Journal for History, Culture and Modernity, een nieuw open access-tijdschrift), prof. dr. Huib de Jong (College van Bestuur Hogeschool Utrecht) en Sam Bruinsma (vicepresident Business Development & E-Publishing, Brill Uitgeverij) waren met elkaar in gesprek over open access. Voor degenen die het debat hebben gemist is het online terug te zien via de link: http://www.sg.uu.nl/2012/03/13/uithofdebat-maart/

Leestips en links

www.openaccess.nl is dè centrale plek waar informatie  staat over open access.
– Bestuurders als Sijbolt Noorda (voorzitter VSNU), Rene Jongerius (directeur KNAW), Huib de Jong (lid College van Bestuur Hogeschool Utrecht),  Paul Doop (vice-voorzitter College van Bestuur Universiteit en Hogeschool van Amsterdam) en Martin Bossenbroek (directeur Koninklijke Bibliotheek) en enkele andere bestuurders, hoogleraren en decanen uiten zich over Open Access in een kort filmpje dat in opdracht van SURF is gemaakt.
-Columbia University in New York heeft in 2010 ook een lezing georganiseerd in het thema van Open Access. Voor de volledige lezing klik hier.
– Duizenden wetenschappers boycotten nu uitgeverij Elsevier, omdat zij met de publicaties van wetenschappelijke artikelen veel winst zouden opstrijken. op The Cost of Knowledge verenigen zij zich.
– Tijdschrift DUB heeft reeds een artikel gewijd aan de gigantische kosten die universiteiten kwijt zijn aan wetenschappelijke tijdschriften en wat   Open Access hun oplevert.
Interview met Jason Wilde over Open Access. ScienceGuide, februari 2012.
– Saskia C.J. de Vries, Geen slotje op ontdekkingen in de wetenschap. NRC Handelsblad, 2 Maart 2012.
– Karel Berkhout, Peperdure kennis. NRC Next, 5 maart 2012.