Annotated Books Online: online ontcijferen

Vandaag wordt Annotated Books Online gelanceerd in Londen. Dit internationale project wordt getrokken door “onze” Els Stronks (hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse Letterkunde) en ook de UBU heeft er mee te maken. Hoe zit dat?

De spil van het ABO-project is een applicatie, gebouwd door een groep Utrechtse informaticastudenten. Het idee is als volgt: je kunt een gedigitaliseerde bron uploaden, en vervolgens kun je op iedere pagina onderdelen markeren die je interessant vindt. Binnen ABO ligt de focus op marginalia, het gekrabbel in de zijlijn. Daarna voorzie je die gemarkeerde onderdelen van aanvullende informatie, bijvoorbeeld een transcriptie of een vertaling. Andere experts kunnen je tenslotte aanvullen of verbeteren.

De UBU is ook een partner in dit project, en huisvest momenteel twee informaticastudenten die alles van ABO af weten: Bert en Tom. Wij (I&O en I&M, team Bijzondere Collecties) willen onderzoeken of de tool generieker inzetbaar is dan alleen voor dit project, en daarvoor willen we in 2013 een pilot doen met een andere groep die de annotatietool gaat gebruiken.

Een geannoteerde pagina uit Romanae Historiae

Eind november vinden de eerste gesprekken plaats… wordt vervolgd.

P.S. Kijk vooral eens rond op de website van ABO om een idee te krijgen van het project (de content zal de komende tijd rap groeien). Als je een idee hebt over de inzetbaarheid van de annotatietool, of een groep in gedachte hebt die graag mee zou doen aan een pilot, laat het dan vooral weten!

2 reacties to “Annotated Books Online: online ontcijferen”