Uploadbutton naar Igitur Archief beschikbaar op profielpagina’s

Volgens de planning zal in de 2e helft van februari de uploadbutton Igitur Archief beschikbaar komen op de universitaire profielpagina’s.   Met deze uploadbutton kunnen onderzoekers rechtstreeks vanuit een publicatie die al op hun universitaire profielpagina staat,  maar waar nog geen link naar het Igitur Archief bij staat, de fulltekst toevoegen.

De publicaties op de profielpagina’s komen rechtstreeks uit Metis. Tweede helft februari komt de nieuwe koppeling met Metis beschikbaar, die technisch geavanceerder is en o.a. meer mogelijkheden biedt voor onderzoekers om hun publicaties te sorteren en de layout aan te passen. Onderdeel van deze nieuwe koppeling is ook de uploadbutton naar het Igitur Archief. Dat betekent dat bij publicaties waarbij nog geen link naar de fulltekst  staat (cq. waarbij de fulltekst nog niet in het Igitur Archief zit) een uploadbutton verschijnt, waarmee de onderzoeker de fulltekst meteen kan toevoegen.  Als hij op de button klikt komt de onderzoeker op het al bestaande scherm dat een invoerder ook krijgt als hij via (personal) Metis een fulltekst aan zijn publicatie wil toevoegen. De publicatie komt vervolgens in de gebruikelijke DSpace workflow. De url die de publicatie na archiveren krijgt in het Igitur Archief wordt vervolgens automatisch naar Metis gestuurd en verschijnt dus zo op de profielpagina van de onderzoeker.

Hiermee wordt het voor onderzoekers veel gemakkelijker om publicaties toe  te voegen aan het Igitur Archief. De dekkingsgraad van het Igitur Archief zal hiermee hopelijk toenemen.

(NB: het is dus niet mogelijk om NIEUWE publicaties toe te voegen! Het gaat alleen om het toevoegen van de fulltekst bij een publicatie die al in Metis cq op de profielpagina’s staat)

Saskia Franken

Een reactie to “Uploadbutton naar Igitur Archief beschikbaar op profielpagina’s”

1. Jeroen Bosman

Goed nieuws! Ik hoop dat op de Personal Metis pagina ook nog iets staat over welke versie men mag uploaden (link naar Sherpa/Romeo?) en wat het preferente bestandsformat is.
    Verder is een punt van aandacht hierbij het citatieadvies. Ik zou graag zien dat Green Route versies van publicaties een soort voorblad hebben met “Please cite this publication as follows….”. Lang niet alle plekken waar men straks die full text tegenkomt zullen namelijk ook nette bibliografische gegevens tonen met paginanummers e.d.. Met zo’n voorblad zou men ook de citeerbaarheid stimuleren (naast zichtbaarheid en beschikbaarheid).