Gelezen: KNAW: Onderwijs in ICT moet veel beter

In het Reformatorisch Dagblad van 30 januari 2013 is het volgende artikel gepubliceerd over ICT in het voortgezet onderwijs:

AMSTERDAM Het onderwijs in digitale informatie en communicatie in havo en vwo moet volledig op de schop. Daarvoor pleitte de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) gisteren in een advies aan het ministerie van Onderwijs.

Er moet een nieuw, verplicht vak komen in de onderbouw van havo en vwo om digitale geletterdheid na te streven. Daardoor moeten scholieren inzicht krijgen in de impact en de risico’s van digitale communicatie.

Scholieren zijn erg handig met smartphones en sociale media, maar missen toch de basisvaardigheden die nodig zijn in de huidige digitaal gedomineerde samenleving, stelt de KNAW.

Daarin moet het nieuwe verplichte vak informatie & communicatie verandering brengen. Het keuzevak informatiekunde moet daarnaast grondig vernieuwd worden. Dat is sinds de invoering ervan in 1995 niet gebeurd, stelt de KNAW. Veel scholen bieden het vak ook niet meer aan.

Het is momenteel louter een knoppendrukcursus. Het vak gaat over computers, niet over informatie of over sociale media , stelt Jan Karel Lenstra, hoogleraar wiskunde en computerwetenschappen aan TU Eindhoven, die de KNAW-commissie voorzit. Het is als mensen een cursus paard en wagen mennen aanbieden als ze een mooie Ferrari voor de deur hebben staan , vergelijkt hij.

Knoppen drukken kunnen kinderen al. Dat is hen met de paplepel ingegoten. Ze moeten les krijgen in digitale beschaving. Dat je op Twitter en Facebook net zomin als in het echt elkaar de vreselijkste dingen mag toewensen. Dat niet alles wat op Wikipedia staat, waar is. Dat een mailtje niet weg is als je het gewist hebt. Over digitale risico’s en digitale rampen, zoals de Facebookramp in Haren , somt Lenstra op.

De KNAW roept hogescholen en universiteiten ertoe op samen goede nieuwe docenten op te leiden voor dit informaticaonderwijs. De organisatie vindt dat ook het ministerie van Economische Zaken hierin een rol moet spelen.