Tablets in het onderwijs

riccIk ben deze dagen bij het NERCOMP (onderdeel van Educause) congres in Providence en zal proberen wat leuke bevindingen te posten.

De hele eerste ochtend gaat over de toepassing van tablets in het hoger onderwijs (meer info: http://sites.tufts.edu/nercompipad2013/getting-started/). Er gebeurt ontzettend veel, maar wat opvalt is dat iedereen vooral aan het uitproberen en experimenteren is. Slechts een enkeling wil binnenkort een groot project starten. Sommige zijn echt al jaren bezig, direct nadat de ipad op de markt kwam. Grootste probleem blijkt te zijn: nauwelijks echte integratie van de tablet met het onderwijs, bijvoorbeeld:

• dat kan zo ver gaan dat docenten niet willen dat men een device gebruikt tijdens een college 🙂
  • de software (blackboard e.d.) werkt niet goed genoeg
  • het onderwijsmateriaal is niet digitaal beschikbaar of niet goed op een tablet te gebruiken
  • aansluiten op printers, beamers, groepsschijf, email, e.d. werkt niet of moeizaam
  • studenten willen niet zelf apps kopen; dat voelt wat raar want men koopt wel een lesboek van € 120, maar wil geen app kopen van een paar euro

Succes is bijna volledig afhankelijk in welke mate de docent een ‘early adopter’ is, misschien niet zozeer technisch, maar wel als het gaat om de bereidheid om de manier van onderwijs te veranderen. Of scherper: tablets voor studenten hebben nul impact als de docent verder niets verandert.

Opvallend:

• de bibliotheek wordt vaak genoemd als ondersteunende partij, omdat zij goed bereikbaar zijn, ook een ‘fysieke’ helpdesk hebben, en service gericht zijn
  • de voordelen ten opzichte van een laptop zitten in relatief kleine voordelen: geen opstarttijd, kleiner/lichter, makkelijker in gebruik; dat vind ik opmerkelijk omdat tablets ook te zien zijn als een technologische revolutie
  • heel belangrijk is om heel duidelijk te zijn of je je iets wil veranderen aan de manier van het geven van onderwijs, of dat je iets aan je ICT infrastructuur wil veranderen
  • het samen met de klas kunnen bestuderen van gedigitaliseerde bijzondere collectie is echt nieuw. Dat werkt op een tablet echt beter dan op een laptop, zeker als de hele klas een tablet heeft. Wat zou de UBU hier mee kunnen doen?

6 reacties to “Tablets in het onderwijs”

1. Jeroen Bosman @jeroenbosman

Interessant. Dit beeld stemt grotendeels overeen met de conclusies van het iPad project dat de UBU vorig jaar afrondde. Ik denk zelf dat de persoonlijke confirugatie van devices een groot probleem is: studenten hebben sowieso een smartphone, daar wil men niet van af. Als men daarnaast nog een ander apparaat aan kan schaffen, voegt een laptop meer toe dan een tablet, omdat het er in omvang, rekenkracht en veelzijdigheid wat verder van afstaat. Een tablet zit er tussen in en wordt onder studenten misschien pas gemeengoed als het een volledige vervanging voor de laptop kan zijn. Daarvoor schort het vooral aan snelheid en gebruiksgemak tijdens creatieve handelingen: snel schrijven, opmaken, rekenen, statistische analyse. Als je naar de universiteit gaat wil je niet laptop én tablet meenemen, dus het apparaat dat je meeneemt moet alles kunnen wat je mogelijk tijdens een dag studeren wil doen.
    Ondanks dit alles zullen steeds meer mensen (ook) een tablet hebben, zeker als men er geld voor heeft. Voor een UB is het dus toch belangrijk te zorgen dat zo veel mogelijk content en diensten op een tablet goed raadpleegbaar en volledig functioneel zijn.

2. Dafne Jansen

Leuk dat je ons op de hoogte houdt. Gaat het bij je laatste punt simpelweg om het bekijken van een oude druk of meer? Moet ik denken richting een tiental iPads bij BC voor werkgroepen (digitaal object naast fysiek object) of aan AR- projecten zoals team SCARLET?

3. mennorasch

Ja, dat soort dingen! Lijkt me een leuke pilot. Bijvoorbeeld alle studenten een tablet tijdens de werkgroepen, en daarmee de digitale objecten bestuderen. Roept natuurlijk direct de vraag op of onze viewers goed werken op een tablet. En onze annotatietool, zou die het doen? En je wil het object dan denk ik ook goed laten zien op een groot scherm, zou dat werken?

Aan Scarlet had ik nog niet gedacht, maar klinkt ook interessant.

4. Jeroen Bosman @jeroenbosman

Wat zijn eigenlijk AR-projecten en wat is SCARLET? Ik zie veel mogelijkheden zolang het gaat om bekijken/lezen en eventueel communiceren erover. Bijvoorbeeld van kaartinformatie: dat gaat erg makkelijk op een tablet. Zwaardere analyse vraagt weer om Geografische informatie systemen die nog niet op een iPad draaien, maar wie weet wat er over een half jaar of een jaar kan. Zeker als simpele oprolbare toetsenborden beschikbaar komen ….

5. Anja Smit

Interessante vraag: op welke apparaten richten we ons als we onze diensten mobiel brengen? Telefoons en/pf tablets? Het is nog steeds experimenteerfase zie ik wel als het gaat om ‘mobiel onderwijs’, dat is wel duidelijk. Dus daar wordt ook niet echt de weg gewezen. Ik begreep dat de TiU experimenteert met tablets waar je een toetsenbord aan/af kunt klikken. Weer een andere categorie met nieuwe mogelijkheden?

Op de EMEA Regional Council meeting in Straatsburg zagen we prachtige toepassingen van de Statsbibliotheek Bayern. Van mobiele diensten (app, AR toepassing) voor met name bijzondere collecties: Augmented Reality, Location Based Services and More: Innovative use Scenarios for Library Content:
    Dr Klaus Ceynowa

Presentatie komt wellicht nog beschikbaar.