PDA pilot afgesloten, maar krijgt een vervolg

We hebben deze week de PDA-titels uit de catalogus verwijderd en laten ze op korte termijn ook van het EBL-platform verwijderen. Daarmee komt een eind aan de PDA-pilot voor Film, Internationale Betrekkingen, Sociale Wetenschappen en Economie.

Er moet natuurlijk nog geëvalueerd worden, maar eerst zijn we druk met het opzetten van een volgende pilot. Halverwege augustus komt een brede selectie titels beschikbaar (meer dan 30.000?) voor de hele Universiteit. Per onderwijsblok stellen we een deel van een speciaal PDA-budget beschikbaar. Zodra dit budget op is wordt overgeschakeld naar mediated-PDA en kunnen de boeken alleen nog van het reguliere collectievormingsbudget worden aangeschaft, of de aanvraag afgewezen. Nieuw in deze pilot is ook dat we de klanten eenmalig hun “affiliation” laten invullen (BA/MA/WP/overig en departement/faculteit), zodat we beter kunnen traceren waar het gebruik vandaan komt.

De nu afgesloten pilot in 2013 in getallen:

• 2726 browses (korte gratis raadplegingen)
  • van 1792 verschillende titels
  • door 1645 verschillende klanten.
  • We hebben voor 188 titels tijdelijke toegang betaald, waarvan er 12 later alsnog zijn aangeschaft.
  • We hebben in totaal 85 aangevraagde titels ook daadwerkelijk aangeschaft, waarvan een groot deel dus al bij de eerste aanvraag.
  • Daarmee was 26% van de transacties een aankoop (en dus 74% een uitlening). Maar die aankopen behelsden wel 76% van de uitgaven.