PDA: waar staan we nu

Het eerste onderwijsblok is ten einde en daarmee is het een goed moment om eens te kijken waar we met PDA staan.

Sinds half augustus staan 35.000 titels in de catalogus die we nog niet hebben gekocht. Titels van wetenschappelijke uitgevers op alle gebieden (uitgezonderd kookboeken :-)) uit 2012 en 2013. Na een trage start ging het al vrij snel hard, zoals de grafiek hieronder laat zien. Er is ook een duidelijke piek te zien, in de zevende week van het onderwijsblok (week 10 van de pilot).

STLenAutopurchase

Het gebruik is, zoals we wel hadden verwacht, niet evenredig verdeeld over de verschillende faculteiten. Het aandeel van de faculteit Geesteswetenschappen stijgt richting 50%! Ook de faculteit REBO is actief met 20% van de leningen en aankopen. De andere faculteiten komen niet boven de 10%.

Bachelor- en masterstudenten maken ongeveer in gelijke mate gebruik van de boeken, 44% om 41%. De staf blijft met een aandeel van 12% ver achter, maar is getalsmatig natuurlijk ook in de minderheid.

En de hamvraag: hebben we de kosten onder controle? Onderstaande grafiek geeft wel aanleiding tot zorg.

kosten

We hebben de pilot in blokken opgedeeld. Per blok wordt een kwart van het budget vrijgegeven. De diagonaal geeft aan wat we gemiddeld per dag kunnen besteden. De stippellijn is het plafond. We hebben het eerste blok net gered (dankzij de zomer), maar de kans dat we in het tweede blok de Kerst gaan halen is klein.

En nu?

We zijn allereerst benieuwd of het patroon van het eerste blok wordt herhaald in het tweede blok. Dit zou betekenen dat het in de komende weken wat rustiger wordt. Daarnaast is het spannend hoe het met de automatische aankopen gaat. Er zijn inmiddels 126 boeken aangeschaft (38% van de kosten), maar bijna 250 titels staan op het punt gekocht te worden (inmiddels drie keer uitgeleend). Wat gebeurt er in het volgende blok? Worden dezelfde boeken gebruikt (en daarmee aangekocht) of worden er vooral veel nieuwe boeken gebruikt?

En wat als het geld op is? Dan is het de bedoeling dat we “mediated” verder gaan. Dat wil zeggen alle aanvragen beoordelen en alleen boeken kopen van het normale collectievormingsbudget. Met een aantal aanvragen dat wel op kan lopen tot 160 per week (en tijdens de piek nog meer) wordt dit nog een hele uitdaging.

Vragen? Stel ze gerust.

3 reacties to “PDA: waar staan we nu”

1. Zofia Dzwig

Jan hoe houd je bij wie de boeken bestelt? Moet de aanvrager zelf aangeven welke faculteit, bachelot / master / medewerker? Alvast bedankt Zofia

Beantwoorden
  2. Jan de Boer

Onze medewerkers en studenten moeten op het platform eenmalig een formulier invullen, waar ze kunnen kiezen uit medewerker/ master student / bachelor student en hun faculteit/departement aangeven. Die gegevens worden gekoppeld aan hun anonieme ID in EBL. In de rapportages zie je niet alleen de patron ID (waardoor je kunt zien of één klant of verschillende klanten een boek gelezen hebben) maar ook de bijbehorende affiliatie.

Met name vanwege de studenten zullen we op een gegeven moment wel alle gegevens moeten resetten. Een Bachelorstudent kan immers op een gegeven moment een masterstudent worden of switchen van opleiding. Dan moet iedereen bij het eerstvolgende gebruik opnieuw het formulier invullen.

Beantwoorden