Pauzeweek (extra: Twitter)

Pauzeweek
Waarom? Het is meivakantie en veel mensen zijn er een weekje tussenuit.

Als je niet op vakantie bent, kun je deze week gebruiken om onderdelen van het programma te doen die je gemist hebt. Je kunt ook eens een kijkje nemen op de blogs van de andere teams. In de linkerzijbalk van dit blog  staan links naar de laatste berichten op alle teamblogs.

Voor de liefhebbers behandelen we deze week ook Twitter. Het is pauze, dus deze week geen opdracht. Kijk gewoon of je het iets vindt!

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ddO9idmax0o]

Wat is Twitter?
Twitter is een internetdienst waarbij gebruikers korte berichtjes (tweets) uitwisselen. Het wordt ook wel eens microbloggen genoemd. De berichtjes kunnen maximaal 140 karakters lang zijn. Veel berichtjes geven antwoord op de vraag: “wat doe je nu”? Maar er zijn ook veel berichtjes waarin een mooie site wordt gemeld of een ander nuttige tip wordt doorgegeven. Wikipedia beschrijft uitgebreider wat twitteren inhoudt.

Het is rijp en groen door elkaar. Je ziet dat er rondom bepaalde onderwerpen groepjes twitteraars actief zijn, die elkaar vaak in het dagelijks leven niet kennen maar op een zeer amicale manier met elkaar omgaan en informatie uitwisselen. Soms wordt twitteren ingezet om verslag te doen van een bijeenkomst; zo krijg je snel een beeld van de inhoud van bv. een studiedag of een congres  (zie ook het bericht van Jan de Boer op het teamblog van Geesteswetenschappen).

Twitteren is erg “in”. Je kunt geen krant openslaan of weblog volgen of het gaat erover. Het is op dit moment nog niet duidelijk of het een hype is (gaat weer over) of een toepassing die zich blijvend gaat nestelen in het web2.0-domein.

Bibliotheken en twitteren
In Nederland zijn verschillende groepen rondom bibliotheekonderwerpen actief op Twitter: de twitteraars van NL Biblioblogs en de twitteraars van de Ning-groep Bibliotheek2.0.  Deze groepen overlappen elkaar deels. Je kunt bv. ook de Library of Congress twitter volgen.

Er is een hele pagina beschikbaar (in het Engels) over de mogelijkheden die twitteren biedt voor bibliotheken. Op deze pagina worden o.a. de volgende toepassingen van Twitter genoemd:
– voor nieuwsberichten over tentoonstellingen, gewijzigde openingstijden, nieuwe aanwinsten, rondleidingen/instructies etc.
– als PR/marketing tool
– om te netwerken met collega’s

Zelf twitteren
Neem een gratis account via Twitter.com en je kunt meteen van start. Je kunt via je computer of via je mobiele telefoon (SMS) twitteren. Op de site van Twitter staat een klein tekstvakje waar je in kunt typen. Dat werkt erg handig maar als je snel op je mobiel typt kan dat natuurlijk ook. Lees voor meer tips & trucs ook het onderdeel Extra!

Anderen volgen
Je kunt niet alleen “uitzenden” maar ook ontvangen. Je kunt de tweets naar je mobiele telefoon laten sturen, maar dat leidt al snel tot een overvolle telefoon  – en een hoge rekening! Het is beter om de tweets via je computer te volgen, direct op de twitter-site of via RSS (meer over RSS leer je in week #4). Je moet je dan abonneren op de tweets van anderen. In twittertaal heet dat Follow.

Op de site van Twitter zie je een kopje: find people. Dat kan je gebruiken om andere twitteraars te vinden. In Nederland is Maxime Verhagen een bekende twitteraar. Maar je kunt ook kijken naar échte beroemdheden zoals Stephen Fry of Lance Armstrong. Veel van deze beroemdheden twitteren niet zelf, maar laten de tekstjes verzorgen door hun publiciteitsmensen.

Zoeken in twitter
Je kunt zoeken naar onderwerpen in Twitter via de knop search; die is verdekt opgesteld helemaal onderaan de pagina. Daarom geven we hier ook de link naar deze functie. Je kunt hier zoeken naar woorden als “bibliotheken” of “Universiteit Utrecht” en je krijgt een overzicht van alle tweets over dat onderwerp.

Je kunt ook zoeken naar een bepaalde groep twitteraars, bijvoorbeeld naar sterren of politici of naar  mensen die over koken twitteren. Gebruik daarvoor een Twitterdirectory zoals Twellow of Wefollow.com.

Twitteren in de media
Twitteren is “hot”. De afgelopen periode zijn er diverse berichten over twitteraars in de kranten verschenen. Hierna een kleine greep uit het nieuws.

– Maxime Verhagen kreeg op zijn kop omdat hij een foto van het kabinetsberaad in het rond twitterde.

– Ronald Giphart werkt aan een Tweetroman

– Lance Armstrong en Robbie McEwen reageren via Twitter op het val-incident  van Theo Bos en Daryl Impey tijdens de ronde van Turkije.

—————-
NB. Het onderdeel Twitter is oorspronkelijk geschreven door de Universiteit Leiden: zie het Pauzeprogramma van 7Dingen. Voor I&M2.0 hebben we de oorspronkelijke tekst bewerkt.
—————-

Extra!

Links in Twitter
Links naar internetsites zijn soms zelf al bijna 140 karakters lang… dan is een Twitter-bericht snel vol. Gelukkig zijn er manieren om van een lange url een korte variant te maken: bij TinyURL.com en (nog korter) is.gd voer je de naam van een site in en het programma geeft je een korte url terug. http://is.gd/uJ7F verwijst bijvoorbeeld naar het I&M2.0-blog.

Twitter in Gmail
TwitterGadget is een handige toepassing om te kunnen Twitteren in je Gmail-scherm.  Ook de tweets waar je je op geabboneerd hebt verschijnen in hetzelfde scherm, zodat je in één oogopslag je e-mail en Twitter kunt bijhouden. Hoe je TwitterGadget kunt installeren lees je hier (in het Engels).

3 reacties to “Pauzeweek (extra: Twitter)”