Games

In de Metro van vandaag staat op de voorpagina: “Geen boeken meer, maar games in bieb”.  Hoe toepasselijk, na onze laatste bijeenkomst over de inzet van nieuwe technologie voor onze (online) instructies.

In dit artikel gaat het weliswaar alleen over “vermakelijke” games , zoals de games die gemaakt zijn voor Playstation, Nintendo, Wii en Xbox, maar ook in dit artikel wordt het educatieve element genoemd: “Behalve dat videospelletjes leuk zijn, doen ze vaak ook een beroep op de competentie van de speler. Je leert complexe verbanden te doorzien, problemen oplossen, samenwerken en het is goed voor je hand- oogcoördinatie.”

Volgens mij liggen er op het terrein van de “serious games” veel mogelijkheden voor de bibliotheek : ik denk daarbij aan bijvoorbeeld case-studies (hoe, en in welke bronnen zoekt een advocaat wanneer hij een zaak voorbereidt?), of bijvoorbeeld een game gebaseerd op een verhaal over ontdekkingsreizigers (welke boeken / artikelen zijn geschreven over de diverse reizen?; welke ontdekkingen / uitvindingen zijn hieruit voortgekomen en wat is daarover geschreven? en wie heeft later deze literatuur geciteerd om op dit thema voort te gaan?, etc.).

En natuurlijk is er dan ook nog de mogelijkheid om in game-vorm te presenteren wat onze studenten moeten leren tijdens onze instructies. Ik vond een prachtig voorbeeld daarvan bij de bibliotheek van de universiteit van Sydney:  iResearch: information skills for life.  Je vindt hier leermoduletjes over o.a. de verschillende soorten  referenties (boeken, hoofdstukken uit boeken, artikelen, webpagina’s), over het opzetten van een zoekactie met Booleaanse operatoren en over de Dewey Decimal Classification (voor ons wat minder van belang, behalve als illustratief filmpje). Daarnaast zijn er mogelijkheden om het geleerde te oefenen in de interactieve games. Een fantastische site.

Naar mijn idee zijn dit soort games zeker waardevol bij onze instructies aan de studenten, omdat je bij deze games toch wilt scoren en dus doorgaat totdat dat doel gehaald is. Kijk zelf maar eens op de site, en probeer maar eens een goede zoekactie (met Booleaanse operatoren) op te zetten over “het beeld van de dinosaurus in de Amerikaanse science-fiction literatuur”. Kijk vooral ook naar het zeer illustratieve en komische filmpje “Search smarter, search faster!”

Veel plezier!!

Marijke