Digitaal archief UB Utrecht in wereldtop

Igitur is goed vindbaar in Google en Yahoo.

Het digitaal wetenschappelijk archief van de Universiteit Utrecht behoort volgens de Spaanse nationale onderzoeksraad CSIC tot de digitale databestanden met de grootste zichtbaarheid en de meeste impact ter wereld. Op de ranglijst van CSIC staat Igitur, zoals het Utrechtse archief heet, op de tiende plaats. Op een lijst van 400 universiteiten en onderzoeksinstituten eindigt Igitur als derde.

Het Utrechtse systeem scoorde goed op het gebied van zichtbaarheid van pdf-bestanden, vooral in Google en Yahoo. Bij het beoordelen van de repositories is CSIC uitgegaan vier indicatoren: het aantal pagina’s dat werd gevonden door de vier grootste zoekmachines Google, Yahoo, Live Search and Exalead, het aantal externe links bij die zoekmachines naar documenten in het betreffende archief, het aantal in pdf-vorm beschikbare documenten en het aantal recente documenten uit het archief in Google Scholar.

Andere Nederlandse verzamelingen in de top vijftig zijn het proefschriftenarchief van de Rijksuniversiteit Groningen (11) en de digitale archieven van Twente (35) en Leiden (47).

(Via UBlad Online)

Bron: http://www.informatieprofessional.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=7392&Itemid=79

IP Flash 10-08-2009 door Marie-José Klaver