LOOWI-bijeenkomst 16 april 2010 (deel 2)

(deel 1: zie hier)

Voorafgaand aan elke LOOWI-bijeenkomst plaatsen alle deelnemers een bericht op een voor het LOOWI ingerichte wiki.  In die berichten worden de recente ontwikkelingen binnen de deelnemende organisaties op het terrein van het onderwijs in informatievaardigheden gemeld.

De LOOWI-wiki is voor iedereen zichtbaar, voor een overzicht van  de berichten die geplaatst zijn voorafgaand aan de laatste bijeenkomst zie hier.

Hieronder volgt een kleine selectie van ontwikkelingen die mogelijk ook voor ons in de UBU interessant zijn, of die aansluiten bij wat we al doen:

• Op verschillende plekken wordt gewerkt aan het digitaliseren van bibliotheekinstructies, in de vorm van online tutorials en/of filmpjes.  Een paar voorbeelden:
    TULib: modules voor verschillende onderdelen van informatievaardigheden (TU Delft)
    – de cursussen Internet Research en Online Scholarly Collaboration van de Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Hogeschool InHolland biedt docenten de mogelijkheid om via één zogenoemde ‘Bronnenknop’ in Blackboard/WebCT  verwijzingen te laten plaatsen naar specifiek die informatie, die aansluit bij het vak.
  • Het Scriptorium van de Universiteit van Tilburg (een samenwerking tussen het Talencentrum en Library and IT Services) organiseert succesvolle lunchbijeenkomsten voor studenten die net beginnen aan hun bachelor- of masterscriptie, met informatie over waar tijdens het schrijven terecht kunnen voor hulp en informatie.
  • Ook bij de Universiteit van Tilburg: medewerkers van de unit Information Literacy hebben een training ‘Activeren van grote groepen’ gevolgd, waarbij gewerkt is met theatertechnieken en elementen uit sport en spel.  Men was erg enthousiast over deze training, die als doelstelling had om meer activerend onderwijs te maken.

en ten slotte…

• Bij het ISS zijn verschillende soorten e-readers aangeschaft die te leen zijn voor ISS-staf en studenten (Amazon Kindle, Sony Touch, Sony Pocket en Cool-ER).