Ebooks: kopen of lenen?

Bij een Universiteitsbibliotheek in Michigan is een onderzoek gedaan naar de besparingen die door het gebruik van short term loans gerealiseerd kunnen worden. In het Demand Driven Acquisitionmodel van EBL wordt een boek pas door de bibliotheek gekocht wanneer het door een bepaald aantal gebruikers is geraadpleegd. Voor de eerste gebruikers wordt alleen een bedrag voor short term loan in rekening gebracht (5 tot 10 % van de aanschafprijs). Omdat het overgrote deel van de boeken maar door een of twee personen is geraadpleegd heeft de bibliotheek slechts 160 titels daadwerkelijk aangeschaft. Daar staan 2109 short term loans tegenover (dit alles in een periode van vier maanden).

Zie: The Financial Importance of Short-term Loans: An Example from Grand Valley State University (GVSU) in Michigan

Ik vind een periode van vier maanden voor zo’n onderzoek wel erg kort. Ik ben benieuwd hoe zo’n berekening er uit ziet over een periode van bijvoorbeeld vijf jaar. Maar dat weten we pas in 2014.