STI Conference 2010 Leiden

Van 8 t/m 11 september was ik op de STI conferentie in Leiden. De conferentie begon met de feestelijke viering van Ton van Raan’s 65 jarige jubileum. Ook de geschiedenis van het CWTS kwam aan bod.

Er waren ruim 38 lezingen in plenaire en parallelle sessies over verschillende onderwerpen op het gebied van de kwalitatieve en kwantitatieve analyse van wetenschap.

Hier volgt een kleine selectie welke ik met jullie wil delen:

Evaluatie van tijdschriften m.b.v. social bookmarking

De toepassing van social bookmarking data om tijdschriften te evalueren: het aantal bookmarks kan een maat zijn voor het tijdschriftgebruik. De door gebruikers toegekende tags kunnen inzicht geven in hoe diezelfde gebruikers de inhoud van het tijdschrift ‘zien’. De social bookmarking data is nu nog niet perfect, maar er is hoop dat met de groei van het aantal gebruikers wereldwijd ook de bijhorende data beter zal worden. En dus ook het gebruik van social bookmarking data als alternatieve methode voor de evaluatie van tijdschriften.

Nieuwe tools in ontwikkeling: rankings van universiteiten

Appels met peren vergelijken is een veelgehoord kritiekpunt op de rankings van universiteiten. U-map is een hulpmiddel om Europese onderwijsinstellingen op basis van hun activiteiten te classificeren, zodat vergelijkbare onderwijsinstellingen van bijvoorbeeld hetzelfde type ofwel appels met appels met elkaar vergeleken kunnen worden m.b.v. U-multirank.

Impact van wetenschappelijke afbeeldingen

“43% of the articles in the medical journal The Lancet contain biomedical images (Rafkind, 2006).
Het gebruik van TinEye om te achterhalen of en hoe wetenschappelijke afbeeldingen gebruikt worden. Wellicht willen wetenschappers en eigenaren van e-archieven in de (nabije) toekomst de ‘impact’ van hun wetenschappelijke afbeeldingen bepalen.

Enkele oude weetjes op een rij:

• Australie heeft haar eigen classificatie systeem voor tijdschriften ontwikkeld
  • Er wordt gewerkt aan een boek citatie index (mededeling van Stevan Harnad)
  • Citebase (gratis citatie index van open access literatuur)
  • De webometrics ranking van het CSIC is een wereldwijde ranglijst van websites van onderwijsinstellingen