Klantsegmentatie: scholieren als voorbeeld

Hoe gebruiken kinderen anno nu de bibliotheek? Recent onderzoek heeft verrassende conclusies die haaks
staan op de alarmkreten over de toekomst van bibliotheken: ‘Iets meer dan 8 op de 10 scholieren bezoekt de bibliotheek en ervaart dit als ‘normaal’ of ‘leuk’. Als UB stemt dit optimistisch: een deel van die lezende kinderen worden lezende studenten.  Dit onderzoek voert ook een klantsegmentatie uit, een concept uit de marketing die momenteel doorgang vindt in de bibliotheekwereld (b.v. Openbare bibliotheek Almere).

De vijf profielen (=karakterschetsen) helpen om verschillende klantengroepen met verschillende behoeftes te onderscheiden. In het onderzoek worden 5 types kinderen/jongeren onderscheiden: bedachtzamen, materialisten, avonturiers, sociaal betrokkenen en individualisten.
Door te kijken naar mensentypes, prik je door meer standaard indelingen zoals op leeftijd. Verfrissende manier om onze persona’s te benaderen en uit te breiden? Lees meer over het onderzoek in dit Artikel van Informatie Professional