Real time patron driven acquisition tijdens practicum

Onlangs heb ik een klein experimentje gedaan met een patron driven acquisition. Tijdens een vier uur durend practicum waarbij studenten literatuur zoeken voor een paper krijgen de studenten niet alleen ondersteuning bij het zoeken, maar hebben we ook meteen ter plekke e-books besteld. Als studenten in de catalogus bot vingen meldden ze mij dat en kon ik ter plekke in de zaal kijken of we het via EBL konden krijgen. Zo heb ik voor meer dan 10 studenten een boek kunnen bestellen én direct beschikbaar krijgen als e-book. Dat is een flinke stap voorwaarts. Vroeger was het: “ik zal kijken of het leverbaar is en het deze week nog bestellen”. Maar vaak was het ook niet zinvol omdat studenten binnen 3 weken hun paper af moesten hebben en het (gedrukte) boek dan nog niet beschikbaar zou zijn.

2 reacties to “Real time patron driven acquisition tijdens practicum”

1. Jeroen

Ja, meer dan de helft was natuurlijk niet via EBL bschikbaar, soms zag ik dat al direct aan de taal (nl, muv van AUP) of uitgever. Dan is het jammer, want voor een paper met twee weken schrijftijd komt bestelling van het gedrukte boek meestal te laat. Wel kon ik als men behoefte had aan een bepaald boek soms een goede suggestie voor een alternatief, en soms zelfs nog geschikter, boek doen dat wel in EBL zat.

Beantwoorden