Uit de trukendoos van een universitaire docent

In de laatste DUB een aardige serie gesprekken met docenten over de do’s en de don’ts van hun vak. Misschien valt er nog inspiratie te halen voor onze bibliotheekinstructies, zoals hieronder een storende situatie van studenten die tijdens college andere dingen doen dan luisteren (de antwoorden zijn van 2 jonge docentes die genomineerd waren voor het Docenttalent-prijs, Crump heeft hem gisteren op de Onderwijsparade gekregen).  Hier kun je naar het hele artikel

“Situatie 2: Een student vertoont hinderlijk gedrag tijdens je college: fluistert net iets te hard met andere studenten, gaat uitgebreid met z’n mobieltje zitten spelen of valt gewoon in slaap. Hoe pak je dit aan?
Roeters:“ Als dit tijdens een hoorcollege gebeurt, praat ik in de pauze met die student. Dan leg ik uit dat hij hier niet hoeft te zijn. In een werkcollege komt dit niet vaak voor, maar als het wel gebeurt, probeer ik juist die student extra bij het college te betrekken. Ook hier benoem ik de situatie vaak gewoon. Verder ben ik ook tutor van eerstejaars, dus dat maakt het makkelijker om een student aan te spreken en te vragen of hij wel echt dit vak of deze studie wil doen. Vaak zit er meer achter dan alleen een gebrek aan motivatie.”

Crump: “Ook dit komt bij mij niet in hevige mate voor. Natuurlijk heb ik wel eens een student met een kater die niet zo heel actief meedoet. Ik kies dan voor een positieve benadering: ik stel die student bijvoorbeeld een vraag waarmee ik denk dat hij iets aan de discussie kan bijdragen.”

Crump: “Zo denk ik ook over de aanwezigheid van laptops in de zaal: sommige docenten zijn hier heel negatief over, omdat studenten voor je het weet hun mail gaan zitten bekijken. Ik gebruik het liever op een positieve manier: ik liet hen pas in een minuut het verschil tussen een waterstof- en een atoombom opzoeken. Want dat wist ik zelf ook niet. Ik ga in elk geval geen lange discussie houden over het internetgebruik. Dan worden studenten alleen maar chagrijnig.”