Beeld en Geluid in Academia

Ik was bij Beeld&Geluid in Hilversum om over Academia te praten. Academia geeft streaming content (beeld- en geluidsfragmenten) voor het Hoger Onderwijs in Nederland. Docenten kunnen er televisieprogramma’s laten zien die ze in hun onderwijs willen opnemen (vertonen in cursussen, opnemen in Blackboard). Ze kunnen ook programma’s aanvragen die nog niet beschikbaar zijn. Uit een gebruikersonderzoek blijkt dat docenten YouTube zien als bron voor de snelle hap, even een fragment om de zaal wakker te schudden. Academia gebruiken ze om langere fragmenten in hogere kwaliteit te kunnen gebruiken. Als serieus onderdeel van hun vak, blijvend toegankelijk. Een item uit Zembla, een fragment in het Journaal.

Zelf heb ik Academia altijd vooral gezien als een bron voor “mijn” televisiewetenschappers, omdat een deel van het archief van Beeld&Geluid is opgenomen in Academia. Een uitzending van Babbelonië met Pim Jacobs en Willem Duys bijvoorbeeld. De televisiewetenschappers vinden het zelf ook een waardevolle bron. Maar wordt Academia door docenten van de UU verder ook gebruikt? Is er behoefte aan beeldmateriaal voor gebruik in cursussen, waarbij YouTube en andere gratis bronnen onvoldoende zijn? Ik hoor graag jullie reakties.

2 reacties to “Beeld en Geluid in Academia”

1. Paulien

‘Voordat ik het vergeet’ , een indrukwekkende uitzending van NCRV over dementie en euthanasieverzoek is bij GNK gebruikt voor zover ik weet.

2. pieffersmeijer

Het gebruik van items in Academia is interessant voor Personal Library in de tab Referenties. Er zijn docenten die dit soort materialen willen kunnen opnemen in hun vakbibliotheek of virtuele collegeplank. In mijn inventarisatie van behoeften op de werkvloer bij Rechtsgeleerdheid van 2010 heb ik destijds een verzoek gehad voor een betere zichtbaarheid van audiovisuele materialen, juist om in te zetten in het onderwijs bij Rechtsgeleerdheid. Docenten gebruiken ook wel de weblectures via Omega.