Studiemiddag NVMB: thema Kunnen we samenwerken?

Dinsdagmiddag 23 april, Conservatorium Amsterdam: na 15 jaar bevind ik me weer onder vakgenoten. Thema van de studiemiddag NVMB is “Kunnen we samenwerken?”

Mw. Ella Hueting (directeur van het ArtEZ Conservatorium in Arnhem) toont o.a. een fragment van een TEDtalk van Ken Robinson “changing education paradigms”
. Zij verkent in haar presentatie de musicus van de 21e eeuw (en dus ook de muziekstudent van de 21e eeuw).

Vanmorgen het hele filmpje bekeken en van de eerste tot de laatste seconde geboeid geluisterd. Ben benieuwd hoe een en ander concreet kan worden toegepast in het onderwijs. Signaleer zelf dingen als een verschuiving van “chronologisch” naar “tegelijkertijd”. Van “singular” naar “multiple”. Van een vanzelfsprekend vermogen bij de huidige generatie studenten om van alles te combineren: informatie, ervaring, rollen, interesses, studie / werk / prive. Grenzen vervagen – op allerlei gebieden. Alles bestaat in een netwerk, in de context van een (groter) geheel.

Samenwerken is ook samen ontwikkelen, samen doen en uiteindelijk misschien zelfs samen zijn.

Kortom: veel inspiratie opgedaan in een gastvrije omgeving en bijgepraat met oud-collega’s uit een eerder werkleven.

Groet,
Nieneke Elsenaar