Uploadbutton fulltext op profielpagina’s

Vanaf begin april is de uploadbutton naar het Igitur Archief op de Profielpagina’s beschikbaar.

Met behulp van deze knop op het tabblad Publicaties van de Profielpagina’s kunnen wetenschappers bij alle publicaties die op hun profielpagina staan (bron: Metis) eenvoudig, op elke moment en dus ook retrospectief, de fulltext aanleveren. Anne Rutgers heeft jullie deze week via een mail met screenshots al precies laten zien hoe het werkt.

De uploadbutton maakt het veel gemakkelijker voor wetenschappers om hun fulltext aan te leveren. Tot voor kort konden zij dit alleen via Metis en dat was zeker voor medewerkers die geen gebruik konden maken van Personal Metis, vrij omslachtig. Belangrijk om te weten is dat de Universiteitsbibliotheek voorafgaand aan de plaatsing in het Igitur Archief altijd controleert of het auteursrechtelijk toegestaan is om de fulltext openbaar (Open Access) te maken en de auteur daarover informeert.

Inmiddels zijn de teksten over aanleveren aan het Igitur Archief op de website aangepast ( zie  http://www.uu.nl/university/library/NL/igitur/archief/Pages/default.aspx en is de Libguide Open Access bijgewerkt. Eerstdaags zal nieuwsbericht op de UBU website en op Personal Library gepubliceerd worden en zal een Twitterbericht verstuurd worden.

Onderzoekers zijn in principe door de facultaire voorlichtingskanalen op de hoogte, maar voor de bibliotheek betekent dit een kans om opnieuw aandacht te geven aan het Igitur Archief.  Dus I&M-ers: aan de slag en zegt het voort!  Kern van onze boodschap aan wetenschappers moet zijn:

–      Het ivoor wetenschappers van belang om een publicatie in de repository te plaatsen, want dit verhoogt de zichtbaarheid van hun publicaties (zie Waarom publiceren in het Igitur Archief.)  Verwijs ook vooral naar de keynote van Alma Swan op het Visibility symposium http://www.uu.nl/university/library/EN/about/symposia/Pages/2012_programme.aspx

–      En nu is aanleveren aan de repository veel gemakkelijk geworden!

–      Daarbij: een wetenschapper hoeft zich geen zorgen te maken over copyrightzaken: de bibliotheek controleert dit.

Het OA trio bereidt nog een gerichte promotie-actie voor. Daarover binnenkort meer!

Een reactie to “Uploadbutton fulltext op profielpagina’s”