Library Blog

Blog

Browsers en desktop vs mobiel

We gaan een nieuwe digitale editie van het Utrechts Psalter maken. Bij alle “requirements” hoort ook de vraag voor welke browsers, besturingsssystemen en apparaten het Psalter geschikt moet zijn.

We maken onze sites en applicaties al met mobiel gebruik als uitgangspunt. Op basis van de statistieken van W3Schools is het mobiele gebruik van Internet verbazingwekkend laag (http://www.w3schools.com/browsers/browsers_mobile.asp) . Maar voor onze Portal Bijzondere Collecties is al ruim 8% van de bezoeken middels een tablet en ruim 4% met een mobiel. Ten opzichte van een jaar geleden is het aandeel mobiel gebruik verdubbeld.

Bij het mobiele gebruik valt de populariteit van Apple op. 70% van de mobiele bezoekers aan de portal BC doet dat met een I-Phone of I-Pad. Zelfs voor Nederlandse begrippen is dit heel veel.

Ook bij de desktops is de Mac behoorlijk populair, goed voor 15% van de bezoeken aan de Portal.

Volgens W3Schools wordt Chrome in meer dan de helft van de gevallen als browser gebruikt en bezet Internet Explorer ver achter Firefox pas de derde plaats. Voor onze sites liggen de verhouding anders. Het gebruik van Internet Explorer is voor de Portal Bijzondere Collecties gedaald naar 27.8%, maar daarmee is IE nog net de meest gebruikte browser. De klanten die onze digitale zoeksystemen zoeken (lees: de bibliograaf gebruiken) doen dat al wel in meerderheid (42.2%) met Chrome.

De cijfers vind je in mijn korte verslag Gebruik websites per browser en mobiel.

3 reacties to “Browsers en desktop vs mobiel”

  1. Pieter R

    Dat IE veel gebruikt wordt om bij de browser te komen ligt denk ik aan het feit dat het de standaardbrowser is op PC’s van de universiteit. Als iemand een link naar de portal doorgemaild krijgt en in outllook opent gebeurt dat zonder dat je kunt kiezen in IE.

    Een andere interessante vraag is: In welke browser wordt het Psalter het mooist getoond?

    Beantwoorden
  2. Jan Molendijk

    Er is natuurlijk een verschil tussen ‘optimaliseren voor’ en ‘bruikbaar in’. Je kunt iets maken wat heel goed werkt op een desktop en bruikbaar is op een tablet, of je kunt je richten op 8% (?) van de gebruikers en gaan optimaliseren voor die tablet.

    Er kunnen dus verschillende kwaliteitsnivo’s bestaan – mede afhankelijk van het gebruiksmoment: ‘on the move’ met een mobiel apparaat vs. ‘studieus’ achter het bureau..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *