Waarom hebben wij een etalage voor de scripties?

Ik doe onderzoek naar het gebruik van en alternatieven voor onze scriptie etalage (http://studenttheses.library.uu.nl/), als dienst bij ons Scriptie Archief. Waarom bieden wij een aparte ingang met blader- en zoekfunctionaliteit voor Utrechtse scripties? Ongeveer 90% van het gebruik van de scripties in het archief gaat buiten onze etalage om.

Hieronder een aantal specifieke doelen die de etalage mogelijk dient.

1. Known item search: zoeken naar een specifieke Utrechtse scriptie.
  2. Overzicht van binnen een opleiding gepubliceerde scripties, als voorbeeld/inspiratie voor studenten die starten met een scriptie.
  3. Idem, maar dan voor een specifieke supervisor.
  4. Overzicht van binnen een opleiding gepubliceerde scripties tbv een visitatie
  5. Overzicht van binnen een opleiding gepubliceerde scripties tbv aankomende studenten.

Heeft iemand hier iets aan toe te voegen?

Een mogelijk alternatief voor onze etalage is een landelijk zoeksysteem voor scripties, gemaakt in Groningen (http://scripties.ned.ub.rug.nl/). Ik dacht dat er ook nog een Engelse/Amerikaanse zoekmachine was waarmee onze scripties te vinden waren, maar kan die nergens terug vinden. Iemand een idee?

11 reacties to “Waarom hebben wij een etalage voor de scripties?”

• Jan de Boer

Die Google site search werkt alleen maar omdat we de etalage hebben, toch? Iets soortgelijks voor DSpace lukt niet omdat we scripties niet van de overige publicaties kunnen onderscheiden? Zoek maar eens op site:http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/. (je vindt meer treffers dan er uberhaupt in DSpace zitten?)

1. Johan Tilstra

Zonder zicht op het daadwerkelijke gebruik van deze etalage en de bijbehorende behoefte bij gebruikers, is het natuurlijk onmogelijk om de investeringen ervoor te verantwoorden. De wetenschap dat 90% via een andere weg bij de scripties komt, lijkt me wel een sterke aanwijzing dat er niet veel behoefte is aan zo’n aparte etalage.

Zouden we onze gebruikers ook niet beter helpen door ervoor te zorgen dat al onze DSpace-data voorzien worden van (schema.org) markup, zodat eea gewoon goed vindbaar wordt in (externe) zoekmachines?

• Jan de Boer

Wanneer onze metadata beter in bijvoorbeeld OATD zouden zitten, dan zou die site veel functionaliteiten van de scriptie etalage kunnen overnemen. Van de 10% die wel scripties zoekt via de scriptie etalage maakt een behoorlijk deel gebruik van bladeroptie (op opleiding). Die functionaliteit zit alleen in de scriptie etalage.

• Jan de Boer

Ja, het meeste bezoek is random via Google. Het is lastig exacte percentages te geven omdat ik gegevens uit drie verschillende bronnen moet combineren. Het gaat om ongeveer 80% Google, 10% Scriptie etalage en 10% overig. In die categorie overig zijn de Groningse zoekmachine (max. 1%) en de OATD (ca 0,1%) vertegenwoordigd. Maar er worden bijvoorbeeld ook publicaties in DSpace (niet per sé scripties) gevonden via GeenStijl!

2. Huib Verhoeff

Met google.library.uu.nl zoek je in één klap in alle (digitale) publikaties van de bibliotheek. Zoek maar eens op ebola en je vindt direct proefschriften, scripties inaugurele redes e.d. over ebola.

3. Jeroen Bosman

Gaat het nu om 90% van de gebruikers die een andere weg naar onze volgt dan de etalage, of is 90% van de downloads van scripties direct uit dspace zonder tussenkomst etalage? In Jans bericht lijkt het om het laatste te gaan. maar in de reacties heeft iedereen het voer het eerste. Het zijn wat mij betreft verschillende dingen. Nog belangrijker lijkt mij te weten wat mensen die via de etalage gaan voor redenen hebben dat te doen? De extra functionaliteit van de etalage? Onwetendheid over de weg via zoekmachines? Doet men exploratie ipv known item search? Zijn het vooral UU-ers die de etalage gebruiken en anderen die via zoekmachines en andere sites bij de scripties komen? Zijn de etalagegebruikers de browsers en de anderen de zoekers?