Library Blog

Blog

Derde conceptversie ACRL normen voor informatievaardigheid

Sinds enkele dagen is de derde conceptversie van de nieuwe ACRL normen voor informatievaardigheid beschikbaar. In het stuk, Framework for Information Literacy for Higher Education, is het commentaar op de tweede versie, die we hier eerder bespraken, verwerkt. Er wordt nog steeds gewerkt met de zes threshold concepts, die nu Frames heten en iets andere namen hebben gekregen:

  • Authority Is Constructed and Contextual
  • Information Creation as a Process
  • Information Has Value
  • Research as Inquiry
  • Scholarship Is a Conversation
  • Searching Is Strategic

Deze frameworks hebben bij mij al waarde gehad omdat ik een deel van mijn colleges er aan kon ophangen. Het is prettig studenten te confronteren met een iets wijdere en meer conceptuele blik op informatie als tegenwicht van de zeer praktische maar soms wat mechanistische benadering in mijn trainingen.

In de nieuwe derde draft is er ook een gewijzigde definitie van Informatievaardigheid:

Information literacy is a spectrum of abilities, practices, and habits of mind that extends and deepens learning through engagement with the information ecosystem. It includes
  1. understanding essential concepts about that ecosystem;
  2. engaging in creative inquiry and critical reflection to develop questions and to find, evaluate, and manage information through an iterative process;
  3. creating new knowledge through ethical participation in communities of learning, scholarship, and civic purpose;
  4. adopting a strategic view of the interests, biases, and assumptions present in the information ecosystem.

Wie goed leest ziet in 1, 2 en 4 natuurlijk de aloude vaardigheden typeren, zoeken en evalueren. Het onderdeel creëren is echt nieuw t.o.v. de standards uit 2000.

Deze laatste draft bevat ook voor elk van de Frameworks uitgebreide knowledge practices (de meer praktische vaardigheden) en dispositions (met welke opstelling men informatie benadert en gebruikt).

Al met al een document dat het waard is besproken te worden en ook om te gebruiken voor evaluatie van ons huidige onderwijs op dit gebied. De makers zien het nieuwe stuk niet als harde norm maar als hulpmiddel bij het inrichten van IV-onderwijs.

Tot 12 december kun je ook nog feedback geven aan de ACRL.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *