I&M2.0

Storytelling

Op 27 augustus vond in het muntgebouw van Utrecht de summerschool Storytelling plaats, georganiseerd door WebbiebNL. Winnie, Inge en Tessa waren hierbij aanwezig. Het was een nuttige dag vol met inspiratie en bruikbare tips. Verschillende sprekers behandelden storytelling als middel om effectief je diensten aan de klant over te brengen en om gebruikersonderzoek vorm te geven. Hieronder een aantal quotes die voor ons als UB interessant kunnen zijn. Het verhaal en de workshop van Andy Priestner, van de Universiteitsbibliotheek Cambridge, waren met name interessant voor ons. Dit is iets uitgebreider samengevat.

Karen Jong (‘Jongleert’)

“Content is King.” Authenticiteit en doen wat je belooft zijn van groot belang.

“De bibliotheek vertelt eigenlijk altijd verhalen van anderen, in plaats van dat van zichzelf.”

“Fun, Fart en Smart.” Een goede (educatieve / informatieve) video is leuk, bevat een flauwe grap en je leert er iets van.

Xaviera Ringeling (Content Collective)

“Je moet mensen verleiden. Hierbij vertel je verhalen.”

“Zelfs de meest saaie verhalen kun je mooi maken als je in contact staat met je doelgroep.”

Marijke Fackeldey (De Kennismakerij)

“Ontdek, Ontmoet, Ontwikkel en Ontspan.”

Het programma van de Kennismakerij (pop up bieb in Tilburg) ontstaat uit contact met de doelgroep. Wat leeft bij de doelgroep, daar sluit de bieb op aan. Ook de collectie passen ze hierop aan.

Ik dacht aan ontmoetingen in de UB: Lezingen, Q&A met (hoog)leraren, samen ontwikkelen, debatteren, kennisdeling, learning grids.

Jan Kaldenbach (Bibliotheek Kennemerwaard)

“Kill the users”. Je hebt geen gebruikers, maar partners/bondgenoten.

“Bad libraries build collections: good libraries build services: great libraries build communities.” (R. David Lankes)

Albertine Piels (RTLZ en Hackastory)

“Make me care!” Als ik geef om je verhaal wil ik het tot het eind horen.

Andy Priestner (Cambridge FutureLib Programme)

“Bibliotheken staan voor gelijkheid, kennis verwerven en educatie zonder vooroordelen. Dit is het verhaal. Niet de praktische dingen als ‘digitaal bereikbaar’.”

“Storytelling zorgt voor emotionele connectie, je gaat de verteller (bieb) anders zien en je leert ook iets over de verteller zelf.”

“Als je je verhaal niet goed vertelt wordt het opgevuld door de ervaringen van je gebruikers.”

De meeste gemaakt fouten van bibliotheken:

• Alles vertellen wat we weten (overwhelming)
  • Onze verhalen niet aanpassen aan de verschillende doelgroepen
  • Ouderwetse methoden gebruiken
  • Slecht promotiemateriaal

“Het gaat om de User Experience.” Welk beeld krijgen mensen als ze in de bibliotheek lopen?

Als we gebruikersonderzoek doen is dat vaak door middel van een vragenlijst. Dit levert soms niet de informatie op die we willen (zie foto ‘Problems with surveys’).

Gebruikersonderzoek zou meer moeten gaan over waarden en gevoelens (behoeften). Andy Priestner gaf in zijn workshop een aantal praktische suggesties om storytelling in te zetten bij gebruikersonderzoek. Een aantal van deze werkwijzen werden ter plekke uitgeprobeerd.

• Observeer het gedrag van je bezoekers regelmatig.
  • Laat gebruikers jou een rondleiding geven door de bieb en vraag door.
  • Een graffiti wall (of diverse whiteboards) waarop ze quotes kunnen schrijven of kunnen reageren op quotes.
  • Directed storytelling (zie foto)
  • Cognitive mapping (zie foto’s)
  • Contextual inquiry (zie foto’s)
  • Pop up shop op een andere locatie om de niet vaste bezoekers te bereiken
  • Koffie drinken met je gebruikers en het gesprek aangaan
  • Laat je bezoekers een liefdesbrief of break up brief naar je schrijven (waarom gebruik je het of waarom ben je gestopt met gebruiken?)

Bij het bereiken van je doelgroep is het van belang visueel in te steken want;

• Een plaatje wordt 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst
  • 93% van alle communicatie is visueel
  • 70% van alle sensory receptors zitten in onze ogen
  • Tumblr, Pinterest en Instagram zijn de snelst groeiende sociale media

Als je een overzicht wil zien van de sprekers dan kun je hier kijken: http://webbieb.nl/summerschool/

6 reacties to “Storytelling”

1. eduhackenitz

Jammer dat ik niet kon. Kanttekening bij ‘Bij het bereiken van je doelgroep is het van belang visueel in te steken want;…’ Weet je waarom Google zijn advertienties iha alleen textueel brengt? Juist, omdat tekst en de boodschap blijft hangen. Een plaatje wordt iha afgeraden in UX land om informatie uit te dragen. UX (of User experience) wordt onderkent als het belangrijkste kenmerk van succesvolle diensten. Hopelijk gaan we daar meer mee doen.

2. Dafne Jansen

Leuk verslag! De leukste quote is van Lankes (“bad libraries…”) Hij is zelf in NL en wel op 15 september in Tilburg. Ik ga en zal een verslag posten!

3. winnievanwestrenenbroekmans

@eduhackenitz, Interessant! Andy is juist van @UXLibs dus ben benieuwd waarom hij dan juist het visuele stuk zo benadrukte in zijn presentatie. Waar komt die info vandaan over Google?

@Dafne Wauw! ben benieuwd. Is dat tijdens een conferentie?