I&M2.0

Open Access Fonds UU

Vandaag is een nieuwsbericht de deur uit gegaan om het Open Access Fonds van de Universiteit Utrecht extra onder de aandacht te brengen. Wat wil de universiteit bereiken met dat fonds en welke andere mogelijkheden zijn er om open access te financieren?

Waarom een Open Access Fonds?

In Gold Open Access betaalt de onderzoeker voor het publiceren van een artikel en niet de lezer voor het lezen van een artikel. Dit betekent dat het publiceren van een OA artikel wordt meegefinancierd in een project of betaalt door een onderzoeksgroep, departement of uit een persoonlijk onderzoeksbudget. Om onderzoekers te stimuleren daadwerkelijk OA te publiceren heeft de universiteit het Open Access Fonds in het leven geroepen, waar onderzoekers 50% van de gemaakte kosten terug kunnen vragen.

Voor wie is het Open Access Fonds?

Het fonds is beschikbaar voor onderzoekers van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht, wanneer zij de corresponding author zijn. Alleen de kosten voor artikelen in volledige open access tijdschriften worden vergoed, deze moeten geregistreerd staan in de DOAJ. Maar ook open access boeken komen voor subsidie in aanmerking. Er is alleen geld uit het Open Access Fonds beschikbaar wanneer de publicatie niet in aanmerking komt voor andere subsidies, het fonds vergoedt alleen kosten die door UU/UMCU zijn gemaakt.

Andere subsidies?

Veel onderzoek in Utrecht wordt gefinancierd door NWO of de Europese Unie. Beide bieden onderzoekers de mogelijkheid om de kosten voor open access publiceren te financieren. Dit gebeurt eigenlijk op twee verschillende manieren:

• Er is een apart potje voor OA publiceren, een beetje zoals het Open Access Fonds van de UU. Een voorbeeld hiervan is het stimuleringsfonds Open Access publicaties van het NWO.
  • De kosten kunnen vooraf opgevoerd worden in de projectaanvraag. De kosten voor het publiceren maken dus daadwerkelijk onderdeel uit van de kosten voor het onderzoek. Een voorbeeld van deze aanpak vind je in Horizon2020 van de EU. Onderzoekers kunnen hierdoor, al dan niet terecht, het idee hebben dat ze geld uitgeven aan open access publiceren dat ze anders hadden kunnen besteden aan extra onderzoekstijd, een onderzoekstool of iets anders.

Wie voor subsidie van de EU of NWO in aanmerking komt kan dus geen aanspraak maken op het Open Access Fonds.

Hoe wordt het Open Access Fonds gebruikt?

Veel aanvragen voor subsidie uit het Open Access Fonds komt uit de Betabiomedische wetenschappen, maar ook uit Sociale Wetenschappen. De andere disciplines blijven hierbij achter. Opvallend is daarnaast dat vanuit de Geesteswetenschappen nagenoeg alleen aanvragen voor open access boeken worden ingediend.

Meer weten?

Voor onderzoekers van de Universiteit Utrecht is informatie te vinden op het UU Intranet:

Voor onderzoekers van het UMC Utrecht is deze informatie ook terug te vinden op hun Intranet.