Blog
Op werkbezoek in de UBA
Op 8 oktober waren wij, Joost van Gemert, Kees de Leeuw, Huib Verhoeff en Marijke Niessen, op bezoek in de bibliotheek van de UvA.
Alice Doek, Hoofd Informatiediensten, en Stefano Giani (informatiespecialist van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen) ontvingen ons en vertelden ons hoe een en ander in zijn werk gaat bij de UBA.
De medewerkers van de Informatiediensten gaan over:
• Interne- en externe communicatie
• Het verbeteren van de (digitale) dienstverlening
• De ondersteuning van de baliemedewerkers (ook d.m.v. cursussen)
• Het informatievaardighedenonderwijs
• De virtuele informatiespecialist (UBA coach)
De UBA stimuleert de zelfredzaamheid van de klanten en biedt daarvoor op de website diverse cursussen en hulpmiddelen aan:
Instructies staan meteen op de home pagina: http://cf.uba.uva.nl/en/
Iedere maand geeft men 3 cursussen (vrijwillige deelname):
• Library skills
• Zoeken op internet
• RefWorks
Sinds kort is er ook de korte cursus “Literatuur zoeken en vinden”, nu al voor studenten van de faculteit Geesteswetenschappen, maar op termijn bedoeld voor studenten van alle faculteiten. Tot op heden regelen de faculteiten namelijk nog zelf hun instructies, maar het zou mooi zijn als er met deze cursus meer eenheid in het facultaire instructie-aanbod zou komen. De cursus wordt gewoon op papier uitgedeeld en is bedoeld om zelf te doorlopen, het is geen klassikale instructie.
Via de home pagina vind je ook gemakkelijk handleidingen en tutorials, uitleg over web 2.0 toepassingen (in OTOO- Online Tools voor Onderzoek en Onderwijs) en hulp bij vragen van de UBA-coach, waarmee je kunt bellen, mailen of chatten (meebo), waarbij duidelijk gemaakt wordt wanneer er iemand aanwezig is om mee te chatten (“de UBA-coach is over 5 minuten terug”). Vragen komen echter vooral binnen via de telefoon en de mail.
Door het samengaan van het ICT Informatiseringscentrum met de UB, zijn de functies van (balie-)bibliotheekmedewerker en ICT-helpdesk medewerker geïntegreerd, waardoor je met ál je vragen bij de balie terecht kunt. Via bijscholing, onderlinge kennisuitwisseling en een handige wiki wordt het kennisniveau van de medewerkers verhoogd. In deze wiki staan ook praktische locatie-gebonden zaken (te vergelijken met “procedures & quick reference” onder “Basistaken PDU” op het UBU-intranet).
Via een forum wisselen klanten ICT-ervaringen uit (klanten helpen klanten).
Contact met docenten in de faculteit is er vooral achter de schermen.
Er zijn in Amsterdam enkele disciplinegerichte bibliotheekcommissies die zich bezighouden met de collectie en de dienstverlening, maar veel minder met beleidskwesties.
Zo’n wiki klinkt heel praktisch. Het eerste wat mij te binnen schiet is dat ons intranet een wiki is en dat er dus misschien een hoekje te maken valt voor zoiets dergelijks.
Dit is dan ook zeker een punt dat wij zullen meenemen in het eindrapport van het project ‘Partner-in-Science / Aandacht voor de klant’