Blog
Information Literacy report: the movie
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=sdBFjh3xxGM]Een Amerikaans onderzoek heeft net gepeild wat het zoekgedrag is van studenten en waar het wel en niet aansluit
met wat de UB’s hen aanreiken. Wat eruit springt: bottle neck is het bepalen van je onderwerp (is dat echt iets van de bibliotheek alleen, nee natuurlijk: stuur maar door aan docenten, zou ik zeggen) en het beoordelen van materiaal wordt niet gezien als een aparte stap van je strategie. De behoefte is niet zozeer aan uitleg van databases als aan ondersteuning bij het reguleren van het grote informatieaanbod.
Voor wie tijd heeft het rapport
Voor wie minder tijd heeft een beknopte samenvatting in het Nederlands (weer met dank aan collega Anneke, laatste keer vandaag, I swear)
Boeiend! De punten die Anneke noemt sluiten overigens mooi aan bij een aantal van onze diensten (digitale readers en Personal Library met name).
Hoe zou je studenten kunnen helpen bij het ‘reguleren van het grote informatieaanbod’? Meer hulp bij het kiezen van de juiste databases ipv de enkele algemene die ze al goed kennen? (en daarna toch ook de uitleg van die databases dan…)
Het afbakenen van je zoekvraag komt hierbij ook weer om de hoek kijken, overigens besteden we daar bij Geneeskunde wel veel aandacht aan, niet vakinhoudelijk maar wel qua methodiek.
Bij de UvT (Tilburg) werken informatiespecialisten en schrijftutoren overigens samen om studenten hulp te bieden bij het schrijven van hun scriptie:
Scriptorium
(en dit was ook mijn laatste keer vandaag, I swear…)