Library Blog

Blog

Twitter klanten helpen

Twitter bied de mogelijkheid om interactie met klanten te zoeken. We weten dat studenten, wetenschappers, andere bibliotheken en hun medewerkers op twitter zitten en het daar over de bibliotheek hebben. Via onze account @UniUtrechtLib kunnen we dus terugcommuniceren en dat is leuk. Je komt op een informele manier in contact met klanten. Bijvoorbeeld zo:
Je zoekt op de woorden UB Utrecht of bibliotheek Utrecht en je ziet tweets voorbij komen met die woorden erin. Onze woorden.

Zo lees ik dat er een een jongen zich net in de binnenstad meldt: “Ben in de universiteitsbibliotheek” Dus stuur ik terug: “Welkom, heb je een plekje gevonden?” Meteen krijg ik een berichtje terug: “Thanks! en natuurlijk een plekje gevonden 😉 #ouderotinhetvak” 
Hij geeft aan dat hij een oude rot in het vak is doormiddel van een zogenoemde hash tag een toevoeging die het berichtje op een korte manier een willekeurige en persoonlijke noot geeft.

Een andere klant stelt lukraak de vraag:
“Als je een artikel in de juridische bibliotheek (Utrecht) niet te leen is, mag je het dan wel kopieëren? #durftevragen #UU”
Ik vang dat op door mijn zoekvraag en antwoord:
“Ja, juist dan. Als je de journal maar niet meeneemt naar buiten.”
Waarop het repliek komt:
“Fijn, bedankt!”

Twee tevreden klanten. Die misschien tegen hun vrienden zeggen “hé, de bibliotheek heeft me geholpen via twitter en ik vroeg er eigenlijk niet eens om!”
Leuk, vind ik.

Het is trouwens de moeite waard om op www.twitter.com gewoon eens te zoekn op relevante zoektermen als UB Utrecht om te kijken wat de mensen over ons zeggen. Je ziet de leukste dingen voorbij komen. En daar hoef je geen account voor te hebben.

groeten,

@pieterreeve

8 reacties to “Twitter klanten helpen”

  1. Dafne

    Ik vind dit een enorm slimme toepassing van twitter! Maar het zou helemaal slim zijn, als we zorgen dat we tijdens kantooruren dit soort vragen altijd op weten te vangen. Hoe zouden we dat op kunnen lossen?

    Beantwoorden
    • Bianca

      Pieter, weet jij een goede applicatie voor een dergelijke twitterfeed? Dan kunnen we ‘m wel inbouwen op het blog denk ik (als 1e stap, suggestie van Nathalie is natuurlijk ook ’n goeie).

      Beantwoorden
  2. Stephanie

    Ik vind: twitter is net als de telefoon, de balie, de email en qdesk een van de middelen waarmee we klanten kunnen helpen. Telefoon, balie, email en Qdesk hebben we georganiseerd met baliediensten, dus voeg Twitter daar dan als middel aan toe. Wat is dan een handige plek om die twitterfeed binnen te laten komen, zodat degene met baliedienst dat makkelijk mee kan nemen?

    Beantwoorden
    • Bianca

      Je kunt in Twitter zelf meerdere zoekacties bewaren; dan kun je aan de balie Twitter openzetten (waarbij je ingelogd bent op ons account) en de zoekacties regelmatig even doen.

      Via de aparte zoekfunctie van Twitter (http://search.twitter.com) kun je ook een feed van je search laten maken, en die zou je dan (net als gewone RSS-feeds) weer via FeedMyInbox naar ons algemene e-mailadres kunnen laten sturen.

      Alleen lukte het mij nog niet om een uitgebreide alles-in-1 zoekactie te maken met de Twitter-zoekfunctionaliteit. Haakjes zijn te moeilijk…

      Beantwoorden
      • Pieter R

        ik vind die twitter search ook een beetje omslachtig. Ik denk dat het fijner zou zijn als we iets als ’tweetdeck’ konden installeren daarmee kun je je zoekacties in kolommen naast elkaar als feed instellen. Dat instellen kun je natuurlijk niet zelf. maar net als toen met Camtasia moet dat te regelen zijn.

        Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *