Blog
Be prepared: “Iedereen verslaafd in 2020”
Op deze rustige vrijdag heb ik een zeer inspirerend rondje gemaakt op de site van Essentials-media (vaktijdschriften Intellectueel Kapitaal en Digitale Bibliotheek en veel meer recensies en archief zijn daar te vinden, voor wie het nog niet kent).
Het artikel Iedereen verslaafd in 2020 trok mijn aandacht: ik ben dol op toekomstvoorspellingen en was ook wel nieuwsgierig naar de geestesverruimende mogelijkheden van die verslavende middelen. Het blijkt een verslag te zijn van een onderzoek naar het “App-effect”:”In samenwerking met een internationaal team van technologie- en gedragsexperts heeft Sogeti’s VINT vier toekomstbeelden uitgewerkt die inzage geven in gedragspatronen in onze samenleving in 2020.” “De vraag is niet welk van beschreven toekomstbeelden werkelijkheid wordt. Het zijn vier krachten die tegelijkertijd opspelen en onze maatschappij gaan herordenen”, aldus Menno van Doorn.
Er komt een (gratis) symposium hierover, maar ja, dat is nou juist op de dag van ons uitje… Dus collega’s elders, pak je kans: http://www.vintsymposium.nl/programma.htm
De drugs van de titel zijn de apps, als verlenging van je persoonlijke identiteit . Marshall MacLuhan, de media-goeroe uit de jaren ’60, definiëerde de media als verlengstuk van de mens, eerst de tamtam en dan de telefoon. De ‘next step’ die ons te wachten staat: de complete integratie van individu en technologie. Echt altijd en overal. Dit heeft behoorlijk wat consequenties op het gedrag van mensen (klanten, maar ook wij zelf) en op dienstverlening. “In een wereld waarin niet organisaties maar individuen de dienst uitmaken, wordt narcisme leidend”.
Door de belangrijkste effecten op een rij te zetten en negatief/positief tegenover elkaar te zetten, maakt dit artikel duidelijk dat binnen de veranderingen de keuze blijft hoe je er tegenaan wilt kijken: kans of bedreiging?
(naar het hele artikel)
Negatief Positief
Privacy is overleden Mijn digitale ik helpt me verder
Concentratie steeds moeilijker Kennisverspreiding steeds sneller
Dommer Slimmer
Vertrouwen is dood Transparantie dwingt goed gedrag af
Efficiency leidt tot infobesitas Gedrag van mens staat centraal
Narcisme bloeit als nooit tevoren Social Business makkelijker realiseerbaar
Onbeperkt veeleisende klant Betere dienstverlening
Economische groei Economische groei
Doorgaan op oude voet Nieuw waardesysteem
Geef een reactie