Library Blog

Blog

MOOC’s?

“Overweldigende belangstelling online cursus Leiden” valt te lezen in de DUB. Ze hebben daar een Massive Open Online Course (MOOC) ontwikkelt zoals er inmiddels al redelijk wat zijn in samenwerking met verschillende (goeie) anglo-saxische universiteiten. Op sites als coursera, Kahn Academy, Udacity en binnenkort de Universiteit van Nederland kun je vanuit thuis in je eigen tijd cursussen volgen uit het hoger onderwijs.

Het is nieuw, de vorm is anders dan gebruikelijk en het is nog lang niet bekend hoe succesvol het zal zijn. En dus makkelijk om nog te denken “Hier hoeven we nog niets mee, we hebben andere prioriteiten, dit is iets voor de faculteiten/de UU om in de gaten te houden.”

Smoesjes.

Het idee van een MOOC is dat je makkelijk en tegen een kleine vergoeding (als het niet gratis is) iets kan leren wat in samenwerking met een universiteit wordt aangeboden. Je zou bijna gek zijn om het niet even te proberen.

En wat kan een UB betekenen hierin? Heeft deze niewe vorm van onderwijs geen materiaal nodig? Waar halen ze die vandaan? Wat is de rol van Open Access hierin? Het lijkt me dat een UB zich zeker zou moeten afvragen “what all the fuss is about”

Wie heeft hier nog meer al over nagedacht?

5 reacties to “MOOC’s?”

  1. Anja Bastenhof

    In afwachting van MOOCs aan de UU: we hebben al veel colleges in Omega, die kun je zò onder de aandacht brengen van UU-studenten en medewerkers (omdat solisID). In dezelfde categorie diep hangend fruit: Studium Generale archiveert al jaren lezingen op allerlei uiteenlopende gebieden. Geweldig materiaal voor o.a. studievoorlichting. Ik zou zeggen: eerst zorgen voor vindbaarheid en promotie van wat er al is!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *