Blog
De Onderwijsdagen: 11 november in het kort
De dag begon wervelend met een keynote van Jason Ohler (http://www.slideshare.net/jasonohler/iste-3-out-of-5-tech-trends-that-bend-22014-final). Achtereenvolgens sprak hij over 5 trends: big data, augmented reality, semantic web, extreme BYOD en transmedia storytelling. Wat ik verfrissend vond was dat hij zich niet liet meeslepen door de mogelijkheden van de techniek voor het onderwijs (OK, wel een beetje, zoals in de fieldtrip naar CERN met Google Glass :-)), maar vooral kritische vragen propageerde over de rol van het onderwijs ten aanzien van deze ontwikkelingen. Onderwijs moet bovenal een plaats bieden waar nagedacht en gediscussieerd kan worden, zodat deze generatie studenten goed voorbereid is op hun digital citizenship.
Vol energie begon ik aan de parallelsessies. De eerste sessie ging over een referentiemodel voor Open Educational Resources. Samenvatting: er is veel informatie beschikbaar over OER, maar deze bereikt de docent niet. Daardoor is de drempel voor docenten om hun eigen materiaal beschikbaar te stellen en te delen hoog. (Hier sloeg ik op aan, want ik ben een project aan het voorbereiden om een repository voor onderwijsmateriaal te maken.) Ik vroeg me meteen af of het de moeite waard zou zijn om op korte termijn een LibGuide te maken over dit onderwerp, aangezien het ook mooi aansluit bij andere expertisegebieden van de bieb zoals Open Access en auteursrechten. De toolkit van JISC zou een goed uitgangspunt zijn (https://openeducationalresources.pbworks.com/w/page/24836480/Home).
De tweede sessie was een presentatie door Jan Haarhuis (mijn opdrachtgever voor het repository-project) van Hippocampus: de ELO die door studenten informatica is ontwikkeld (voor de ontwikkelaars: er wordt intensief gebruik gemaakt van Bootstrap). Het was jammer dat men in de zaal niet over het punt heen kon stappen dat het om een prototype ging, want het is een interessant project. De ELO zelf is niet spectaculair anders dan bestaande producten, wat wel boeiend is, is dat dit de manier is waarop studenten zelf hun informatie graag geserveerd krijgen (in een timeline a la Facebook). Wat mij ook prikkelde, was het feit dat er input was geleverd door meerdere docenten, en dat zij bijvoorbeeld de integratie met OSIRIS misten omdat dit systeem behoorlijk arbeidsintensief voor hen was. Wat moet er leidend zijn bij de selectie van een nieuwe ELO (bestaand of nieuw gebouwd) vroeg ik me af? De wens van de docenten of de wens van de studenten? En wat als die twee niet met elkaar verenigbaar blijken? Wie weet horen we er binnenkort meer over, want de licentie voor Blackboard loopt af.
De derde sessie ging voor een groot deel over dit rapport http://ec.europa.eu/education/library/reports/modernisation-universities_en.pdf en over de uitdagingen op het snijvlak van learning analytics en open onderwijs. Op 1 staat (natuurlijk) ethische, juridische en privacygerelateerde consequenties. Ondanks de urgentie van het onderwerp was dit voor mij een wat teleurstellende sessie, omdat de gedachtevorming nog maar net op gang lijkt te komen. Ik heb me wel de hele sessie af zitten vragen wat wij als UB bij zouden kunnen dragen aan learning analytics (Johan stelde die vraag ook al eens hardop), maar kwam daar nog niet uit. Misschien is het zo simpel als achterhalen wie er binnen de UU bezig is met LA en een keer aan tafel gaan zitten.
De vierde sessie miste ik, omdat ik met een aantal verschillende collega’s in gesprek raakte. Overigens niet door gebruik te maken van de Netwerkapp die voor dat doel was bedacht (http://www.deonderwijsdagen.nl/actueel/759-netwerken-via-de-owd14-app-download-de-app-en-kom-in-contact-met-andere-bezoekers/) maar gewoon door “hoi” te zeggen.
De dag werd ook weer wervelend afgesloten, met een keynote van Pedro de Bruyckere. Ook hij was kritisch over de neiging om achter allerlei trends aan te lopen, veel van die trends zijn volgens hem al lang en breed op zijn retour (zie Gartners hype cycle http://www.gartner.com/newsroom/id/2819918). Bovendien hebben we in het verleden al heel vaak gedacht dat technologie het onderwijs zou veranderen, maar het is vaker andersom (denk bijvoorbeeld aan School TV!) De echte innovaties zijn vaak klein en vliegen onder de radar door, zoals dit onderzoek waarin het principe van spaced repetition (lesstof in intervallen herhalen) gecombineerd werden met algoritmes voor personalized review (Amazon!) http://pss.sagepub.com/content/25/3/639.full
Tot zover mijn korte weergave van de dag, spreek me vooral aan als je over bepaalde onderwerpen meer wilt weten- ik heb flink aantekeningen gemaakt 🙂
Boeiende zaken! Als learning analytics gaan om:
– het studiegedrag van studenten
– de kwaliteit van het gebruikte onderwijsmateriaal
– het gebruik van de digitale leer- en werkomgeving
– de kwaliteit van toetsitems
– de studievoortgang
(lijstje afkomstig van Surf), dan zitten aangrijpingspunten van bibliotkeken bij de eerste twee, maar ook die maar zeer ten dele:
– studiegedrag voor zover zichtbaar in onze ruimtes of door gebruik van onze bronnen of door ons gelicentieerde bronnen en sytemen
– onderwijsmateriaal voorzover dit bestaat uit door ons beheerde of gemaakte bronnen (onder die laatste vallen bijvoorbeeld ook trainingslibguides; ik kon vandaag nog live en kwantitatief zien hoe studenten daar doorheen gaan).
Daarnaast kan gebruiKersonderzoek, bijvoorbeeld over hoe e-books worden gebruikt, nuttige inzichten leveren.
Bij dit zijn alles inderdaad ook vragen van privacy van belang en de vraag wat je ermee gaat doen als je bepaalde uitkomsten krijgt en inzichten verwerft. Niemand zit te wachten op alleen het genereren van data.
Goed verslag! Interessant idee Dafne om aansluitend op het project Repository Digitaal Studiemateriaal te starten met de ontwikkeling van een LibGuide over OER. Die voorlichtende rol zou de bibliotheek volgens mij uitstekend kunnen vervullen binnen de UU (wie zou het anders moeten doen). En voor wat betreft de ontwikkeling van de LibGuide OER: Er is al heel veel informatie te vinden (onder andere bij de Surf SIG OER) dus we hoeven niet zelf veel te bedenken.