Charleston #12: New Initiatives in Open Research

In een gezamenlijke lezing schetsen Lee Dirks van Microsoft Research en Clifford Lynch van de Coalition for Networked Information een beeld van verschillende initiatieven die het wetenschappelijk onderzoek nieuwe impulsen geven.

Eerst een aantal grote veranderingen in het onderzoeksveld:

• De schaal van het onderzoek wordt steeds groter
  • De snelheid wordt steeds hoger.
  • Onderzoek dreigt onvindbaar te worden.
  • Onderzoek is data-intensief, wat complexe eisen stelt aan software en infrastructuur
  • En tegelijkertijd zijn de artikelen voor een wetenschapper van 100 jaar geleden nog steeds herkenbaar als artikel. Dat kan toch niet? De academische wereld is op dit punt te conservatief.

Wat is de mogelijke rol van bibliotheken in deze onderzoekswereld? De bibliotheek kan zich volgens Clifford Lynch richten op het vinden van moeilijk te vinden informatie. De bibliotheek moet de wetenschappers overtuigen hun data beschikbaar te stellen. En de bibliotheek (niet individueel, maar als branche) kan een bijdrage leveren aan het ontwerpen van infrastructuren.

De rol van universitaire repositories ligt volgens Lynch in de beschikbaarstelling van materiaal dat buiten de mainstream valt, zoals onderwijs. Uiteindelijk zijn disciplinaire repositories, met tools die gericht zijn op die discipline, volgens hem zinvoller dan universitaire repositories.

Lee Dirks noemt een aantal voorbeeld van interessante nieuwe producten. (Voor elk van deze producten geldt dat er vergelijkbare alternatieven beschikbaar zijn, het is een zeer selectief overzicht.)

VIVO

VIVO is een soort facebooks voor onderzoekers. Hier kunnen onderzoekers hun peers vinden en contact leggen. Functioneert volgens mij op het moment alleen op lokaal niveau, bijvoorbeeld bij Cornell University.

ORCID

ORCID is een initiatief dat de ambiguïteit van auteursnamen wil aanpakken. Auteurs kunnen hier een unieke ID krijgen. Dit maakt het mogelijk om hun publicaties, onderzoeksdata en andere gegevens aan hen te koppelen. Linked Data, alweer. Ligt er een rol voor de UBU om ervoor te zorgen dat de Universiteit Utrecht zich bij zo’n initiatief aansluit?

De betaversie gaat in het voorjaar van 2012 live.

Dataverse

Behoeft natuurlijk geen toelichting.

Datacite

Een organisatie de beschikbaarstelling, vindbaarheid en het hergebruik van onderzoeksdata wil bevorderen.

Total Impact

Een site die de impact van jouw wetenschappelijk werk in een veel groter gebied dan wetenschappelijke tijdschriften weergeeft. Denk aan blogs, slideshares etc. Je moet daarvoor je eigen ID’s invoeren (heb het nog niet uitgeprobeerd). Ze geven zelf een voorbeeld.

Duracloud

Een dienst die opslag van data in the cloud makkelijker maakt

Academic Search

Lee Dirks stond bij dit product natuurlijk langer stil, aangezien het van Microsoft is. Ik was daardoor eerst sceptisch en dacht dat het een Microsoft alternatief voor Google Scholar was. Maar ik was uiteindelijk erg onder de indruk van het product (of de presentatie). Er kunnen profielen gemaakt worden van auteurs, artikelen, tijdschriften. Wetenschappers kunnen hun informatie aanpassen (artikelen toevoegen bijvoorbeeld) of onderdelen van Academic Search embedden in hun eigen website. Zie als voorbeeld het profiel van Rosi Braidotti of van het European Journal of Womens Studies.

Een reactie to “Charleston #12: New Initiatives in Open Research”