Onderwijsparade: actie om knelpunt onderwijsliteratuur op te lossen

Hieronder  staat een verslag van de onderwijsparade 2010. Daar werd een workshop gehouden over professionalisering van docenten. Een van de grootste obstakels is volgens de aanwezige docenten de lastige vindbaarheid en beperkte beschikbaarheid van literatuur over het de praktijk van universitair onderwijs. Hoewel de UB hier niet expliciet bij werd genoemd, wil ik die handschoen toch wel oppakken. Uiteraard kunnen we meer actuele werken aanschaffen over onderwijs geven. Maar waar het me nu om gaat is de UU-gemeenschap lijsten aanbieden van literatuur over universitair onderwijs met een praktische inslag. Het gaat dus om informatie over het opzetten van cursussen, motiveren van studenten, peer assessment, e-learning, scriptiebegeleiding, probleemgestuurd onderwijs, leiden van werkgroepen, opzet van veldwerken en excursies e.d. Ik heb een eerste aanzet gegeven in de vorm van een reading list “Teaching tips and resources” in de RefWorks Shared Area. Geïnteresseerde I&M-ers, lees de mail….

2 reacties to “Onderwijsparade: actie om knelpunt onderwijsliteratuur op te lossen”

1. Anja

Fantastisch initiatief Jeroen!

Een paar vragen blijven bij mij nog spelen:

Collectioneren
    – Hoe verhoudt zich dit initiatief tot het collectioneren voor de collecties UB Onderzoek en Onderwijs of Sociale Wetenschappen Onderwijskunde?
    – Bij wie lever je aanschafwensen in?

Boeken over onderwijs buiten Aleph om
    – Er liggen boeken over onderwijs voor eigen gebruik op de kantoren, dus buiten de catalogus om. Deze titels staan verder nergens geregistreerd.
    Is dit een geschikte aanleiding om ook die titels in kaart te brengen, mogelijk via Refshare?
    – Er worden binnen de faculteiten hulpmiddelen gemaakt voor eigen gebruik, die niet gepubliceerd worden maar van belang zouden kunnen zijn voor
    De hele universitaire gemeenschap. Zouden we die als bibliotheek niet moeten opsporen en opnemen in de collectie? Ik heb één voorbeeld uit 2005:
    Haal meer uit uw onderwijs, van Sociale Wetenschappen.

2. Jeroen Bosman

Intussen zijn er in de Shared Area drie lijsten beschikbaar (teaching / research/ studying) met in totaal 99 verwijzingen naar hele praktische gidsen en handleidingen op deze terreinen.