Ideeënmarkt Informatievaardigheden NVB

Vandaag was ik bij de Hogeschool Utrecht te gast voor de Ideeënmarkt Informatievaardigheden. Ik wilde wel eens horen en zien hoe het hoofdstuk informatievaardigheid bij de hogescholen aangepakt wordt. Andere doelgroep, andere benaderingswijze, andere inzichten, mogelijk ook andere ideeën voor ons, was de gedachte.

De dag begon met een presentatie van de keynote spreker Jos van Helvoort, docent aan de Opleiding Informatiedienstverlening en Informatiemanagement van de Haagsche Hogeschool.

Jos van Helvoort heeft een toetsingsinstrument voor informatievaardigheid ontwikkeld, de “scoringsrubriek voor informatievaardigheden”, met toelichting, waarmee je als docent goed kunt beoordelen hoe informatievaardig een student is.

De voordelen van assessment van vaardigheden op deze wijze zijn:

• Bevordering van de intersubjectiviteit (=objectiviteit) van de beoordelingen
  • Biedt gelegenheid voor uitgebreide feedback
  • Beoordelaars weten beter waar ze op moeten letten
  • Geeft richting aan de instructie
  • Studenten weten waar ze aan toe zijn (je moet de scoringsrubriek dus van tevoren aan de studenten uitdelen)

Met de scoringsrubriek heb je meteen ook een aanknopingspunt waarmee je de bewustwording van het belang van informatievaardigheden bij docenten kunt bevorderen. Ook is een dergelijk toetsingsinstrument een mooie ondersteuning voor de diverse opleidingen bij de ontwikkeling van een leerlijn informatievaardigheden.

Meer over de scoringsrubriek kun je lezen in de Informatie professional nr. 10 van 2009.

Zeven hogescholen presenteerden zich hierna met hun cursussen informatievaardigheid. De meesten hadden al een digitale leermodule, of waren die aan het ontwikkelen. Meestal was het uitgangspunt “the big 6”  van de informatievaardigheden: voorbereiden, zoeken, vinden, selecteren, verwerken, evalueren. Inbedding in, of aansluiting bij het reguliere onderwijs is voor velen vooral nog een wens, anderen zijn al zover (Hogeschool Utrecht, Faculteit Gezondheids-zorg).

Heel herkenbaar was de verzuchting dat ook hogeschoolstudenten niet teveel willen lezen. De informatievaardigheidsmodules moeten dus ook filmpjes, muziek en plaatjes bevatten om de student te bekoren en bij de les te houden. Daarnaast bleek dat ook de hogescholen maar moeilijk voet aan de grond krijgen bij de docenten om ze vervolgens het belang van de “informatievaardigheden binnen het onderwijs” duidelijk te maken.

Allemaal heel herkenbaar, waaruit ook maar weer blijkt: we kunnen veel van elkaar leren.

Voor wie meer wil lezen: de powerpoints van de presentaties vind je op de wiki.

Marijke