Ticer 2010 Mobile Technologies in Education and Library

Op 29 juli ben ik naar een seminar van Ticer 2010 in Tilburg geweest. Het betrof  Module 4: Mobile Technologies in Education and Library. De Bibliotheek van de  Universiteit van Tilburg organiseert al jaren in de zomer de Digital Libraries a la Carte. Het thema sloot mooi aan bij de Mobiele website die de UB onlangs heeft gepresenteerd.

Als eerste  een heel actueel verhaal van Kristen Purcell, met veel statistiek, over het gebruik van mobiele devices bij jongeren. Zes van de tien Amerikaanse jongeren heeft mobiel internet op laptop of mobiele telefoon. Ook in de Arabische landen (VAR) is het gebruik van mobiele telefoons en mobiel internet heel hoog (veel geld en Blackberry?). Kirsten werkt bij het Pew Research Center / Internet and American Life Project.
“Makes it possible for organizations like libraries to become “nodes” in people’s networks that can help them solve problems and make decisions.”

Tweede spreker was Adam Blackwood met Do More, More Effectively, with Mobile Technology – ‘Uses and Strategies’
Een overzicht wat je nog meer kan doen met mobiele technologie: Quick Marks / QR codes (een soort barcode waarachter informatie zit die een mobiele telfoon kan lezen), e book reader, blue tooth, GPS (waar ben ik in de bibliotheek), podcasting, filmpjes, de bibliotheek als twitteraar, instructie, gids etc.

Als derde Tito Sierra met Opportunities for Mobile Enhanced Library Services and Collections.
Mijn favoriet omdat Tito samen met zijn collega’s de mooiste mobiele website heeft gemaakt. De site van North Carolina State Universiry, NCSU Libraries

Tito sprak ook over het 2010 Horizon Report waarin de invloed van moderne (mobiele) technologie op onderzoek en onderwijs behandeld wordt.

Als laatste Rudolf Mumenthaler uit Zwitserland over eReaders in Education and Libraries. Hij gaf een actueel overzicht van eReaders die nu te koop zijn en het gebruik van deze apparaten in bibliotheken.
Bijzonder was dat hij voor het eerst zijn presentatie deed met zijn iPad. Dat ging prima. Op mijn vraag, tijdens het eten later, welke eReader de beste is, haalde hij liefdevol zijn iPad te voorschijn. Alleen in de zon is het niks.

Het was een leerzame en interessante dag met veel getwitter naar #ticer2010

Huib Verhoeff