Britse universiteitsbibliotheken weigeren contracten grote uitgevers

Organisatie wil korting van 15 procent op nieuwe overeenkomsten met Elsevier en Wiley.

Universiteitsbibliotheken in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten zien steeds vaker af van contracten met uitgevers voor de afname  van grote pakketten elektronische tijdschriften. De bibliotheken vinden de pakketten te duur en ze vinden dat ze te weinig zeggenschap hebben over de inhoud en voorwaarden. Dat meldt The Chronicle of Higher Education in twee artikelen.

De organisatie Research Libraries UK, die 30 universiteitsbibliotheken vertegenwoordigt waaronder die van Oxford en Cambridge, heeft vorig jaar al aangekondigd de contracten met Elsevier en Wiley niet te verlengen. Alleen als de uitgevers de prijzen met 15 procent verlagen, wil de UB-organisatie nadenken over het verlengen van de contracten.

In het Britse hoger onderwijs wordt 200 miljoen pond per jaar uitgegeven voor de toegang tot wetenschappelijke tijdschriften. Sommige universiteitsbibliotheken betalen één miljoen pond per jaar voor deze toegang.

Britse en Amerikaanse universiteitsbibliotheken hebben te maken met bezuinigingen en kijken kritischer naar de kosten van abonnementen en aankopen. De Britse bibliotheken moeten bovendien te maken ontwaarding van de pond waardoor ze aan koopkracht hebben verloren.

Gelezen in: Informatie Professional, 25 juli 2011