“Studenten snappen Google niet”… ondanks massaal gebruik

Mooi dat DUB dit artikel heeft overgenomen over Amerikaans onderzoek naar het zoekgedrag van studenten. Niks natuurlijke digitale geletterdheid van de huidige generatie studenten! Dit bericht vroeg om een antwoord vanuit de UB, wat ik op persoonlijke titel heb gedaan.  Een DUB redacteur belde vervolgens voor meer informatie omdat hij een vervolgstuk aan het schrijven is. En Stephanie vertelde dat ze mijn reactie op Facebook heeft gezet. Nu nog wachten op reacties…

project op: ERIAL-project (Ethnographic Research in Illinois Academic Libraries)
artikel op website: Inside Higher Ed

Een reactie to ““Studenten snappen Google niet”… ondanks massaal gebruik”

1. Jeroen

De vraag is of het niet begrijpen van Google alleen voor studenten geldt. Vrijwel niemand snapt Google nog. Je hebt de indruk dat je Google wel snapt, maar dat heeft meer te maken met het feit dat je 8 van de 10 keer zoekt naar iets bekends, dat je goed kunt omschrijven (een known item search dus). Dat vind je doorgaans zonder omhaal, zodat je denkt dat je Google begrijpt. Voor de belangrijker zoekacties naar relevante pagina’s en documenten bij een onderwerpszoekactie is dit echter niet het geval. Dan blijkt dat Google de afgelopen twee jaar de zoekresultaten sterk is gaan tweaken: er is nu sprake van localisatie (zoekresultaten afstemmen op locatie van de zoeker), personalisatie (afstemming op profiel van de zoeker), social media ranking (volgorde zoekresultaten mede bepalen op populariteit in (jouw) sociale media, en tenslotte mede bepalen van de ranking op allerhande vormen van semantische en taalkundige relaties (fuzzy search, synoniemen, vertalingen, automatische trunctie). Google is ver voorbij simpel Booleaans zoeken, daarmee onvoorspelbaar en moeilijk om bewust en goed te gebruiken. Wie desondanks bij onderwerpszoekacties goede resultaten wil zal zich flink in de duistere wegen van de zoekmachine moeten verdiepen en (ook) andere wegen moeten bewandelen.