Logo Universiteit Utrecht

Library Blog

Blog

On-Demand Information Delivery, oftewel boek op verzoek

De Universiteit van Arizona is in augustus begonnen met ODID, wat ik een redelijk stupide afkorting vindt. Maar de service zelf is verre van dom. Klanten vinden in de catalogus van de bibliotheek titels van nieuwe boeken die de bibliotheek nog niet gekocht heeft. Dat kunnen e-books zijn, maar ook fysieke boeken. Wanneer een klant het boek wil hebben van de bibliotheek, dan wordt het waar mogelijk  als e-book aangeschaft en is het direct beschikbaar. Papieren boeken worden ook gekocht en (hoe is het mogelijk?) binnen 3 tot 7 werkdagen beschikbaar gesteld aan de klant.

Het is kortom een mengvorm van een attenderingsdienst (Yankee Book Peddler vermoed ik) met Patron Driven Acquisition.

In het tijdschrift Collection Management (2010, 35/3-4) is vorig jaar een artikel verschenen over een soortgelijk project in Denver. (Mocht de link niet werken, zoek ‘m op via de tijdschriftenlijst in Omega).  A Multiformat Demand-Driven Acquisition Model, maak daar maar eens een mooie afkorting van.

In onze bibliotheek is de werkgroep e-books nu ook aan het nadenken over een pilot met Patron Driven Acquisition. Er moeten nog allerlei knopen doorgehakt worden. Daarover later meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.