Wordle

Ik heb het volgens mij ooit via Anja B. ontdekt en er vandaag weer met plezier gebruik van gemaakt: Wordle. Je kunt bijvoorbeeld een tekst invoeren en krijgt dan een wordcloud/woordenwolk. Ik heb het vandaag gebruikt om mijn ideeën voor 2012 visueel te maken.

Maar je kunt ook de tekst van het zojuist goedgekeurde meerjarenplan 2012-2014 invoeren. Opvallend prominent in meerjarenplan2012-2014 vind ik het woordje Binnen. Ik dacht dat wij juist meer naar buiten moesten?

Wie bedenkt de leukste toepassing voor een Woordenwolk?

Een reactie to “Wordle”

1. Anja Bastenhof

Gezien in een BBC-programma: een woordenwolk van de discussies tussen kijkers op de blog van het programma. Als het ware ‘de stem van het volk’ een plek geven binnen een verder vaste stramien. Als je dat vertaalt naar ons, zou het een idee zijn om tijdens instructies studenten te confronteren met een woordenwolk van uitspraken van studenten over hun eigen zoekvaardigheden of van het recent onderzoek over de ondermaatse zoekvaardigheden bij (Amerikaanse) studenten.