Update over de (Open Access) bepalingen in de licenties van Sage en Springer

Met Sage is afgesproken dat (corresponding) auteurs van Sage artikelen 90% korting ontvangen op de ‘article processing fee’ voor de tijdschriften in het Sage Choice Programme . Voorwaarde is wel dat zij behoren bij Nederlandse universiteiten die aan de licentie deelnemen. De auteurs moeten wel aan Sage kenbaar maken dat ze voor de korting in aanmerking willen komen. Over de praktische uitvoering hoe dit kenbaar te maken- denkt Sage nog na en hierover volgt nader bericht. De UKB werkgroep Open Access (waarvan Saskia Franken lid van is) onderhoudt hierover contact met Sage.

Springer had in de vorige licentie een Open Choice clausule, waardoor medewerkers van deelnemende UKB universiteiten hun artikelen gratis Open Access konden publiceren. Dus in een regulier (niet OA) Springer tijdschrift was het mogelijk een OA artikel te plaatsen. Deze clausule zit niet meer in de nieuwe licentie Springer 2012-2014; de regeling wordt afgebouwd. Dit betekent dat medewerkers van de UU nog tot 1 juli 2012 gebruik kunnen maken van deze mogelijkheid en dus gratis OA kunnen publiceren bij Springer. Vanaf deze datum dient er een auteursfee te worden betaald indien OA gewenst is. Het is nog niet helemaal duidelijk of deze regeling geldt voor publicaties die al geaccepteerd zijn op 1 juli, of dat het nog mogelijk is tot 1 juli artikelen OA in te dienen. Ook hierover zal de bovengenoemde werkgroep ons nader informeren.