Library Blog

Blog

Going Mobile

Dafne schreef een opiniestuk over smartphones in de bibliotheek, Johan liet mij een voorproefje zien van de eerste echte UBU-app, de nieuwe mobiele website is onlangs gelanceerd. We’re Going Mobile.

Via een artikel over de International M-Libraries Conference 2012 (waar Bianca is geweest?) kwam ik op het blog Mobile Technologies in Libraries. Ook met case studies “pathways to best practices”.

Volgende stap: QR-codes in onze collecties met links naar collectiebeschrijvingen, e-books, OA-tijdschriften etc.?

4 reacties to “Going Mobile”

  1. Ingrid van der Heijde

    Goed idee om iets te ondernemen mbt QR-codes! Ik heb onlangs in ons teamoverleg in het kader van kennisdelen een verhaal gehouden over de toepassingen en mogelijkheden mbt. QR-codes in bibliotheken. Bij RU Nijmegen en TU Eindhoven gebruiken ze QR-codes van de URL van het e-book in of op de kasten waarin de gedrukte versies staan.
    Of op de zijkant van de kasten verwijzen via QR codes naar de digitale plattegrond.
    Of op/in een aankondiging voor een bibliotheekcursus verwijzen via de QR-code naar een online inschrijfformulier. En zo zijn er nog meer mogelijkheden. Wordt zeker vervolgd in het nieuwe jaar………….

    Beantwoorden
  2. Marina Muilwijk

    Ik ben zelf geen fan van QR codes; je moet je mobiel soms wel erg lang heel stil houden voordat ‘ie de code gelezen heeft.
    Op het Mobile Technologies in Libraries blog staat ook een mooi verhaal over Augmented Reality, inclusief de voordelen daarvan ten opzichte van QR codes. Ik zou me eerder daarop richten dan op QR codes.

    Beantwoorden
  3. Johan Tilstra

    We gaan absoluut mobiel – geen houden aan! En ik vind zowel QR-codes als Augmented Reality superuitvindingen, met één voorbehoud: dat ze worden ingezet om functionaliteit te bieden die anders moeilijker (of onmogelijk) te realiseren is.

    De kaartjes tussen de fysieke boeken met QR-codes naar ebooks vind ik een voorbeeld dat goed laat zien waar QR-codes echt iets toevoegen: daarmee kun je nu opeens, bij het neuzen in de kasten, ook op ebooks stuiten. Mooi! (Ik vraag me wel weer af hoe dat zich verhoudt tot ons ‘zoeken & vinden’-verhaal en onze nieuwe insteek over ‘discovery’ versus ‘delivery’. Iemand?)

    Op het m-libraries-congres (ik was er ook, net als Bianca!) zag ik dat ik niet alleen sta in mijn enthousiasme over QR-codes en AR. Tegelijkertijd vroeg ik me dus bij veel voorbeelden af: wat is nu precies de meerwaarde? Wat maakt de toegepaste techniek opeens mogelijk, wat eerder niet kon? Zie bijvoorbeeld het lijstje met ‘possible uses’ van augmented reality op http://mlibraries.jiscinvolve.org/wp/: veel van de genoemde functionaliteit kan op andere, betere manieren worden geboden. Hier lijkt vooral sprake van ’techniek om de techniek’, gebaseerd op een flinke dosis enthousiasme. Aanstekelijk en mooi om verder over te brainstormen, maar volgens mij niet echt zinvol om daadwerkelijk te gaan ontwikkelen of toe te passen.

    Mijn eigen (voorlopige) idee is dat augmented reality echt iets toevoegt als de getoonde informatie contextgebonden wordt gemaakt. Een bordje dat informatie toont die voor iedereen hetzelfde is kan net zo goed (beter!) op papier. Maar wat nou als de geboden informatie wordt gekoppeld aan – bijvoorbeeld – mijn personal library account? Dan kan het getoonde opeens worden gepersonaliseerd. Ik zou bijvoorbeeld, bij het scannen van een QR-code of AR-marker, de route te zien kunnen krijgen naar een boek dat ik net heb opgezocht. Of als ik contactinformatie zoek, krijg ik bij het scannen geen algemeen telefoonnummer te zien maar meteen het telefoonnummer van de vakspecialist van mijn eigen vakgebied. Zoiets zie ik helemaal voor me. Of is mijn enthousiasme nu ook groter dan mijn realiteitszin?

    Beantwoorden
  4. Menno Rasch

    ja, we gaan niet alleen mobile, maar we gaan denk ik ook nog de stap verder maken naar ‘mobile first’ dus we maken dingen voor mobiel, en dat doet het dan ook nog eens op een gewone pc….

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Menno Rasch Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *