Personal Library 4 van start

Na een gedegen voortraject is het project Personal library 4 nu officieel van start gegaan. Op de interne O:schijf is het PiD te vinden voor de geinteresseerden. Daarin staat o.a. het volgende:

Dit project gaat er voor zorgen dat docenten beter worden ondersteund in het aanbieden van literatuur aan studenten, met onderstaande voordelen. Hierbij moet worden aangetekend dat dit project slechts eerste stappen zal zetten en dat er vervolgprojecten nodig zijn om deze business case volledig te kunnen realiseren.

• De mogelijkheid als docent om een samenhangend pakket te maken van verschillende materiaalsoorten zoals artikelen, digitale readers, weblectures maar misschien ook wel verwijzingen naar websites, of libquides van de UBU.
  • Geen dubbel invoerwerk: literatuurverwijzingen op 1 plek verzamelen door import en ‘bewaar’ acties in databases, deze literatuur is daarna te tonen en te gebruiken op de plekken waar dat nodig is; zoals BlackBoard, een website, in een PowerPoint, studiewijzer of op een handout. Dit spaart werk uit van docenten en van ondersteunend personeel.
  • Gemak voor studenten: studenten willen vanaf elke plaats, op elk moment, gemakkelijk bij hun onderwijsmateriaal kunnen komen. Dit doel komt dichterbij, door zowel via Blackboard, Personal Library en (op termijn) op websites de lijst met benodigde literatuur aan te bieden. Dit zorgt er voor dat studenten eenvoudiger aan hun literatuur kunnen komen, en geen tijd kwijtraken met het zoeken naar de juiste literatuur.

Hiermee levert de UBU een dienst op die van toegevoegde waarde is voor het onderwijs van de UU. Faculteiten kunnen, door gebruik te maken van de kennis van de UBU, de risico’s op boetes verkleinen.

De bibliotheek kan hierdoor dichter op het onderwijs komen, wat een generieke doelstelling is van de UBU. Ook kan dit het gebruik van Personal Library bevorderen en  onze licenties op digitaal materiaal kunnen beter benut worden.

PID’s zijn over het algemeen nu niet wat je noemt leeslustopwekkend, maar neem eens kwartiertje en je weet hoe de vork in de steel zit.

Een reactie to “Personal Library 4 van start”